"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i fritidshem (UK), 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning

Denna kursplan gäller: 2016-01-04 och tillsvidare

Kurskod: 6PE115

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2015-11-04

Innehåll

I kursen studeras fritidshemmets ansvar att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla fritidshemmet i enlighet med målen av verksamheten. Fritidshemmets arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Hur kvalitetskriterier kan tillämpas för pedagogiska bedömningar bearbetas i kursen. Begreppet bedömning och dess innebörd problematiseras i relation till olika skolverksamheter. Summativa, formativa samt norm och kriterierelaterade bedömningar behandlas ingående. Dessutom belyses hur utbildningssystemets syn på bedömningars syfte, fokus, former och konsekvenser har förändrats över tid. Utformning och tillämpning av skolans nuvarande betygsystem granskas och prövas i förhållande till ett praktiskt estetiskt ämne.

Vikten av dokumentation, utvärdering och analys för utveckling av enskilda elever i förhållande till skolans mål betonas och olika former av underlag för kommunikation och samarbete mellan fritidshem, skola och vårdnadshavare studeras och bearbetas. Här läggs ett särkilt fokus på individuella utvecklingsplaner.

I kursen studeras även hur kompetensutveckling för grundlärare i fritidshem kan genomföras och vad som krävs för att dessa skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext. Här behandlas aktionsforskning som ett verktyg för detta ändamål och för att utveckla fritidsverksamheten.

Dessutom behandlas dokumentation av elever som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra elever, och olika underlag och planer som kan förekomma i sammanhanget samt hur dessa kan kommuniceras med vårdnadshavare.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och färdigheter

  • redogöra för och analysera fritidhemmets uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten
  • redogöra för centrala begrepp och deras användning i samband med bedömning, betygssättning och utvärdering

Färdighet och förmåga

  • analysera kursplanemål och föreslå lämpliga bedömningsformer inom ett praktiskt /estetiskt ämne
  • visa hur interaktiva medier kan användas för att dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer/lärprocesser
  • diskutera hur elevers IUP kan kommuniceras i samarbete med vårdnadshavare
  • utifrån bedömningsteori utvärdera sin egen och andras lärande och verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera relationen mellan utbildningsmål, verksamhetsmål, undervisning och bedömning
  • problematisera begreppet bedömning utifrån olika skolverksamheter
  • problematisera det syfte IUP ges i styrdokument i relation till den funktion planen får i skolan/fritidshemmet samt den påverkan IUP kan ha på lärarens roll och elevens utveckling

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. VFU II- Att undervisa 6 hp

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, fallstudier, obligatoriska praktiska tilllämpningar (workshops), seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
 

Examination

Studenten examineras genom skriftliga individuella fördjupningsuppgifter, genom diskuterande och reflekterande seminarier och workshops, samt muntliga redovisningar enskilt och i grupp. Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts först efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt betygsskalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt att analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
 
I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och förnyad praktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.


 

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 1

Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Skolverkets allmänna råd och kommentarer

Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. :
ISBN: 9789144084534
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Birgit
Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer
Umeå : Umeå universitet : 2013 : 227 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-65021
ISBN: 9789174595505
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitet i fritidshem. Kvalitetsgranskning Rapport 2010:3
Skolinspektionen : 2010 :

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Portföljmetodik i estetiska ämnen I

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt? : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
ISBN: 978-91-7459-456-0
Se Umeå UB:s söktjänst

Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats

Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rönnerman Karin, Aktionsforskning som formativ utvärdering sid. 143-162

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
ISBN: 9789185545667
Se Umeå UB:s söktjänst

Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation
Ingår i:
Perspektiv på barndom och barns lärande
Stockholm : Skolverket : 2010 : 239 s. :
Fulltext

Selghed Bengt
Betygen i skolan : kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 220 s. :
ISBN: 978-91-47-10027-9
Se Umeå UB:s söktjänst

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen: Allmänna råd med kommentarer
Stockholm, Skolverket : 2013 :
ISBN: 978-91-7559-072-1
Obligatorisk

Övrigt

Artiklar om ca 100 sidor tillkommer