"False"
Hoppa direkt till innehållet

Studenter som inte bytt lösenord sedan 7 maj kan inte logga in på studentwebben. Detta p.g.a. skyddsåtgärder vid cyberattacken den 2 maj. Läs hur du byter lösenord.

printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bedömning för lärande i fritidshem (UK), 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-06-09

Engelskt namn: Assessment for Learning

Denna kursplan gäller: 2014-12-15 till 2016-01-03 (nyare version av kursplanen finns)

Kurskod: 6PE115

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2011-06-16

Reviderad av: Prefekten, 2014-12-15

Innehåll

I kursen studeras fritidshemmets ansvar att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla fritidshemmet i enlighet med målen av verksamheten. Fritidshemmets arbete med att kvalitetssäkra sin verksamhet bearbetas utifrån olika ansatser och modeller. Hur kvalitetskriterier kan tillämpas för pedagogiska bedömningar bearbetas i kursen. Begreppet bedömning och dess innebörd problematiseras i relation till olika skolverksamheter. Summativa, formativa samt norm och kriterierelaterade bedömningar behandlas ingående. Dessutom belyses hur utbildningssystemets syn på bedömningars syfte, fokus, former och konsekvenser har förändrats över tid. Utformning och tillämpning av skolans nuvarande betygsystem granskas och prövas i förhållande till ett praktiskt estetiskt ämne.

Vikten av dokumentation, utvärdering och analys för utveckling av enskilda elever i förhållande till skolans mål betonas och olika former av underlag för kommunikation och samarbete mellan fritidshem, skola och vårdnadshavare studeras och bearbetas. Här läggs ett särkilt fokus på individuella utvecklingsplaner.

I kursen studeras även hur kompetensutveckling för grundlärare i fritidshem kan genomföras och vad som krävs för att dessa skall kunna utföra sina uppgifter på ett professionellt sätt i en föränderlig kontext. Här behandlas aktionsforskning som ett verktyg för detta ändamål och för att utveckla fritidsverksamheten.

Dessutom behandlas dokumentation av elever som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra elever, och olika underlag och planer som kan förekomma i sammanhanget samt hur dessa kan kommuniceras med vårdnadshavare.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna

Kunskap och färdigheter

  • redogöra för och analysera fritidhemmets uppdrag att systematiskt och kontinuerligt utvärdera, bedöma och utveckla verksamheten
  • redogöra för centrala begrepp och deras användning i samband med bedömning, betygssättning och utvärdering

Färdighet och förmåga

  • analysera kursplanemål och föreslå lämpliga bedömningsformer inom ett praktiskt /estetiskt ämne
  • visa hur interaktiva medier kan användas för att dokumentera, analysera och kommunicera lärsituationer/lärprocesser
  • diskutera hur elevers IUP kan kommuniceras i samarbete med vårdnadshavare
  • utifrån bedömningsteori utvärdera sin egen och andras lärande och verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera relationen mellan utbildningsmål, verksamhetsmål, undervisning och bedömning
  • problematisera begreppet bedömning utifrån olika skolverksamheter
  • problematisera det syfte IUP ges i styrdokument i relation till den funktion planen får i skolan/fritidshemmet samt den påverkan IUP kan ha på lärarens roll och elevens utveckling

Behörighetskrav

Godkänd på följande kurser: UK1- Kunskap, undervisning och lärande 1, 10 högskolepoäng. UK1- Demokrati, individ och samhälle, 10 högskolepoäng. VFU1- Att vara lärare 1, 5 högskolepoäng. UK1- Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och konflikthantering, 8,5 högskolepoäng. VFU II- Att undervisa 6 hp samt genomgången UK II - Kunskap, undervisning och lärande II, 10 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tilllämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen ges även med stöd av kommunikations- och informationsteknik. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.
 

Examination

Studenten examineras genom skriftliga och muntliga redovisningar samt uppvisande av färdigheter och förmågor. För att bli godkänd på hel kurs krävs att samtliga examinerande delar är godkända där betyget utgörs av examinators samlade bedömning av den studerandes examinerade resultat. Hel kurs betygssätts enligt betygsskalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Utöver förväntade studieresultat läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att göra välgrundade tolkningar och att kritiskt analysera med stöd av olika teoretiska begrepp.

Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande som två gånger underkänts i prov, har rätt att begära att annan lärare utses att bestämma betyg. Eventuellt tillgodoräknande prövas alltid individuellt.
 
Omprov ska erbjudas senast tre månader efter ordinarie provtillfälle, dock ska omprov erbjudas tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats och kopia av studentens tentamen är tillgänglig. Dessutom skall minst ytterligare minst ett omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle, s.k. uppsamlingsprov. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och förnyad praktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Studerande som underkänts två gånger på kursen har rätt att hos prefekten begära att annan lärare utses som examinator. Rättighet att examineras ges högst två år efter vederbörande students förstagångsregistrering på kursen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

 

Litteratur

Giltig från: 2014 vecka 51

Obligatorisk litteratur

Wikström Christina
Konsten att göra bra prov : Vad lärare behöver veta om kunskapsmätning
Natur & Kultur : 2012 : 224 s. :
ISBN: 978-91-27-13241-2 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fritidshem
Stockholm : Skolverket : 2014 : 65 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591155
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Skolverkets allmänna råd och kommentarer

Håkansson Jan
Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 173 s. :
ISBN: 9789144084534
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Birgit
Nya fritidspedagoger - i spänningsfältet mellan tradition och nya styrformer
Umeå : Umeå universitet : 2013 : 227 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-65021
ISBN: 9789174595505
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kvalitet i fritidshem
Stockholm : Skolinspektionen : 2010 : 1 PDF-fil (35 s.) :
Fritt tillgänglig via Skolinspektionens webbplats
Obligatorisk
Läsanvisning: Kvalitetsgranskning Rapport 2010:3

Pedagogisk bedömning : att dokumentera, bedöma och utveckla kunskap
Lindström Lars, Lindberg Viveca, Pettersson Astrid
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 270 s. :
ISBN: 9789147114580
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Portföljmetodik i estetiska ämnen I

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011
Stockholm : Skolverket : 2011 : 279 s. :
Fritt tillgängligt via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-38-32541-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mårell-Olsson Eva
Att göra lärandet synligt? : individuella utvecklingsplaner och digital dokumentation
Umeå : Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Umeå universitet : 2012 : 240, 21 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-59420
ISBN: 978-91-7459-456-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Planering och genomförande av undervisningen : för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan
Stockholm : Skolverket : 2011 : 45 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
Obligatorisk

Utvärdering och bedömning i skolan : för vem och varför?
Hult Agneta, Olofsson Anders
Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 253 s. :
ISBN: 978-91-27-12198-0 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Rönnerman Karin, Aktionsforskning som formativ utvärdering sid. 143-162

Vad påverkar resultaten i svensk grundskola? : kunskapsöversikt om betydelsen av olika faktorer : sammanfattande analys
Stockholm : Skolverket : 2009 : 56 s. :
http://www.skolverket.se/publikationer?id=2258
ISBN: 9789185545667
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vallberg Roth Ann-Christine
Att stödja och styra barns lärande- tidig bedömning och dokumentation I Skolverket (2010) Perspektiv på barndom och barns lärande. En kunskapsöversikt om kunskap och lärande i förskolan och grundskolans tidigare år
Skolverket : 2010 :
Obligatorisk

Selghed Bengt
Betygen i skolan : kunskapssyn, bedömningsprinciper och lärarpraxis
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2006 : 224 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/saknas.jpg
ISBN: 91-47-05344-5 (korr.) z 47-05344-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Systematiskt kvalitetsarbete : för skolväsendet
Stockholm : Skolverket : 2012 : 52 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 978-91-87115-78-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wiliam Dylan
Att följa lärande : formativ bedömning i praktiken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 200 s. :
ISBN: 9789144083698
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingssamtalet och den skriftliga individuella utvecklingsplanen: Allmänna råd med kommentarer
Stockholm, Skolverket : 2013 :
ISBN: 978-91-7559-072-1
Obligatorisk
Läsanvisning: Se bibliotekskatalogen Album

Övrigt

Artiklar om ca 100 sidor tillkommer
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap :
Obligatorisk

Rekommenderad litteratur

Skriva för att lära : skrivande i högre utbildning
Dysthe Olga, Hertzberg Frøydis, Hoel Torlaug Løkensgard
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 223 s. :
ISBN: 978-91-44-06916-6
Se Umeå UB:s söktjänst

Den svårfångade reflektionen
Emsheimer Peter, Hansson Hasse, Koppfeldt Thomas
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 196 s., [4] pl.-s. i färg :
ISBN: 91-44-03700-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Nylund Monica
Aktionsforskning i förskolan - trots att schemat är fullt
Stockholm : Lärarförbundets förlag : 2010 : 103 s. :
ISBN: 978-91-977615-5-0
Se Umeå UB:s söktjänst