Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer

Välkommen till Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer HT 2021! Här  hittar du information om vad du behöver göra för att börja på programmet, länkar till välkomstbrev och schema för den första kursen samt kontaktuppgifter till programkoordinatorn och Studentsupport Informatik. Du kan även läsa mer om programmet, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    Självregistrering via Studentwebben

    Du startar programmet genom att registrera dig på den första kursen. Den första kursen på programmet är Informationssystem.
    Du måste vara registrerad på denna kurs för att kunna följa programmet och få dina resultat registrerade.

    Du gör själv registreringen via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen 23 augusti till 1 september 2021. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 1 september.

    Du finner mer information i Välkomstbrevet för första kursen.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    30 augusti

    Tid: Se schema

    Plats: Se schema

    Fäll ihop

Om programmet

  • Har du blivit antagen efter andra antagningsurvalet?

    Vi på Institutionen för informatik ber dig bekräfta att du tänker ta erbjuden studieplats på programmet till studentsupport.informatik@umu.se så snart som möjligt - men senast den 6 augusti 2021.

    Om du bestämmer dig för att inte delta i programmet, se till att tacka nej till ditt erbjudande genom att logga in på antagning.se.

    Det är viktigt att du tackar nej till ditt erbjudande så snart du vet att du inte kommer att delta. Detta gör platsen tillgänglig för en annan sökande.

    Fäll ihop
  • Information till nya studenter från studenter på programmet

    Prata med en som studerar på programmet
    Någon gång under 16-23 juli kommer en student, som läser samma program som du har blivit antagen till, att försöka nå dig på telefon för att hälsa dig välkommen till programmet. Du har då möjlighet att ställa frågor om vad hen tycker om utbildningen och om att vara student i Umeå eller något annat du funderar på.

    Information från studentföreningen
    Välkommen till BIT-programmet!

    Under insparken kommer ni få tillgång till BIT-programmets samtliga Facebookgrupper, tills dess kan ni passa på att tjuvkika på insparkens hemsida. Där finns kontaktuppgifter som ni kan ställa frågor till, stora som små samt datum och tid för start av insparken.

    Ni kan även titta runt på BIT-föreningens egna hemsida för att se hur vi arbetar inom programmets förening. Vi på BIT önskar er en härlig sommar och längtar tills vi ses i höst!

    Bitföreningen finns också på Instragram: @bitforeningen

    Fäll ihop
  • Information om programmet och kontaktuppgifter

    Hej,

    Varmt välkommen till Umeå universitet och Beteendevetenskapliga programmet med inriktning mot IT-miljöer, eller BIT-programmet som vi säger till vardags!

    Jag heter Mikael Söderström och är programsamordnare för BIT. Som programsamordnare leder jag arbetet i programrådet vilket består av representanter för de institutioner som undervisar på BIT, en representant för näringslivet samt studentrepresentanter från samtliga årskullar på programmet. Rådets främsta uppgift är att säkerställa att BIT-programmet både idag och i framtiden håller hög kvalitet. Jag ser gärna att ni i klassen väljer en ledamot och en suppleant som representerar er klass i programrådet så snart terminen börjat. Se Instruktion för programråd för mer information om vad programrådet gör.

    BIT-programmet består av en kombination av kurser i Informatik, Pedagogik, Psykologi och Sociologi, vilket förbereder dig väl för ett spännande framtida yrkesliv. Inför den sjätte, och sista terminen på utbildningen, väljer du vilket av de fyra ämnena du vill fördjupa dig i. Den första kursen du kommer att läsa i höst heter Informationssystem och ges av Informatik. Här introduceras du till samhällets digitalisering och får en inblick i vilken enorm påverkan detta fenomen kommit att få på stora delar av vår tillvaro. Kursen introducerar inte bara till BIT utan ger även en introduktion till universitet, universitetsstudier och vetenskap.

    Terminstider:
    Tiden mellan 23 december och 2 januari är det ingen kursaktivitet.

    År 1
    Hösttermin 2021: 30 augusti 2021 - 16 januari 2022
    Vårtermin 2022: 17 januari 2022 – 5 juni 2022

    År 2
    Hösttermin 2022: 29 augusti 2022 - 15 januari 2023
    Vårtermin 2023: 16 januari 2023 – 4 juni 2023

    År 3
    Hösttermin 2023: 28 augusti 2023 - 14 januari 2024
    Vårtermin 2024: 15 januari 2024 – 2 juni 2024

    Har du några frågor gällande programmets struktur, upplägg och innehåll, tveka inte att höra av dig till mig på mikael.soderstrom@umu.se.

    Har du frågor gällande registrering, studieintyg, studievägledning eller övriga ärenden av administrativ karaktär, maila vår studentsupport på
    studentsupport.informatik@umu.se så hjälper de dig direkt eller hänvisar till rätt person.

    Så, ännu en gång, varmt välkommen att läsa hos oss och vi ser fram emot att få träffa dig vid terminsstarten den 30:e augusti!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Med anledning av Covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Fram till och med september kommer stora delar av undervisningen fortsatt att ske digitalt. Men biblioteket öppnar upp sina grupprum och studieytor redan från terminsstart. Här behöver vi förstås fortfarande hålla avstånd.

    Exakt hur resten av höstterminen kommer se ut är inte bestämt. Någon gång under hösten kan troligen alla samsas på campus igen, men vägen dit behöver ske i etapper. Universitetet planerar att fatta ett nytt beslut om höstterminen under andra halvan av augusti. Hur just din utbildning kommer att påverkas går tyvärr inte att ge tydliga besked om redan nu. Men håll dig uppdaterad genom Studentwebben. 

    Förändringar på grund av Covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Webbinarium: Studiestartsföreläsningar

    Har du inte pluggat hos oss tidigare så kan det vara mycket att komma in i och hålla reda på. Välkommen till våra digitala studiestartsföreläsningar 24-27 augusti, så guidar vi dig genom studiestarten. Vad vill du veta mer om? 

    • Ny på universitetet – så funkar det
    • Varför finns studentkåren?
    • IT-tjänster för studenter
    • Hjälp för att söka, skriva och studera
    • Studera med funktionsnedsättning
    • Akademiskt skrivande och studieteknik
    • Din hälsa under studietiden
    • Om existentiell hälsa, mening och balans
    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)