Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Informationssystem

Välkommen till kursen Informationssystem för BIT-programmet, Samhällsvetarprogrammet samt Biblioteks- och informationsvetenskap HT 2021! Du är antagen till kursen, men innan du kan börja måste du göra några saker. Här får du veta vad du måste göra för att börja på kursen samt hur och när. Du kan även läsa mer om kursen, universitetet och livet som student. Hittar du inte de svar du behöver kan du höra av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan.

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på kursen

    Självregistrering via Studentwebben

    När du har tackat ja till din plats, måste du registrera dig på kursen. På den här kursen ska du själv registrera dig via Studentwebben i samband med kursstart. Registreringen är öppen 23 augusti till 1 september 2021. För att behålla din plats måste du registrera dig senast den 1 september.

    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till Studentsupport Informatik innan sista dag för registrering. Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.

    För att kunna registrera dig via Studentwebben krävs det att du är antagen till kursen och att du har ett så kallat Umu-id samt ett lösenord. I samband med att du fick ditt antagningsbesked, fick du också information om hur du aktiverar denna användare. Det finns även information om detta längre ner här i välkomstbrevet.

    Jag vill till Studentwebben.

    Kontakta studentsupport.informatik@umu.se innan registreringsperioden löpt ut om du har problem med kursregistrering.

    Lärplattform

    Kommunikationen mellan studenter och lärare kommer främst att ske via lärplattformen Canvas. Därför är det nödvändigt att du har tillgång till en dator och internetuppkoppling med god överföringshastighet. I lärplattformen kommer du att få tillgång till kursens aktiviteter såsom information om kurslitteratur, uppgifter, inlämning, föreläsningar och diskussionsforum.

    För att logga in i Canvas måste du ha aktiverat ditt Umu-id och registrerat dig på kursen. Mer information om Canvas och Umu-id hittar du på Studentwebben. När du registrerat dig på kursen och loggat in i Canvas med ditt Umu-id kommer du att se kursen som en valbar flik i din arbetsmiljö. Lärplattformen Canvas öppnar i samband med kursstart.

    Jag vill logga in i Canvas.

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    30 augusti

    Tid: Klockan 10.15

    Plats: Se schema

    Du måste vara registrerad för att kunna följa kursen och få dina resultat registrerade under kursen.

    Fäll ihop

Om kursen

  • Information från lärarna

    Hej.

    Hjärtligt välkommen till Umeå universitet, BIT-programmet och institutionen för informatik. Första kursmodulen på programmet heter ”Samhällets digitalisering” med lärarna P O Ågren, Mirella Muhic och Hugo Hedlund. Kursmodulen ”Samhällets digitalisering” introducerar till ämnet informatik, till universitetsstudier och till aktuella digitaliseringsprocesser i samhället.

    Första undervisningspasset inleds på måndag den 30/8 kl 10.15. Vi använder Canvas som lärplattform under kursmodulen.

    Vi ser fram emot att träffa er och genomföra den första kursen på programmet tillsammans med er.

    Välkomna!

    P O, Mirella och Hugo

    Fäll ihop
  • Kontaktinformation

    Om du har frågor om kursens innehåll och upplägg är du välkommen att kontakta kursansvarig lärare:
    Per-Olof Ågren per-olof.agren@umu.se

    Frågor av administrativ karaktär såsom registrering och intyg kan du ställa till vår studentsupport:
    studentsupport.informatik@umu.se

    Vi önskar dig varmt välkommen till kursen!

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)