"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN

Biblioteks- och informationsvetenskap - magisterprogram

Varmt välkommen till Magisterprogrammet i Biblioteks- och informationsvetenskap! Innan du kan börja studera måste du göra några saker före själva kursstarten. Här får du veta vad du måste göra, hur och när. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student.

Så här börjar du

  • 2. Registrera dig på kursen

    På det här programmet registrerar du dig via studentwebben innan kursstart. Det kan du göra från och med den 10 januari till den 17 januari. För att kunna registrera dig måste du först aktivera ditt umu-id.

    Programmet startar med två kurser som heter Informationsvetenskaplig teori 7,5hp och Production and management of scientific information 7,5hp. Kontrollera gärna att du blivit registrerad på båda kurserna. 

    1. Aktivera ditt umu-id.

    2. Logga in på studentwebben med ditt umu-id och registrera dig på kursen under perioden 10-17 januari.

    Om du av någon anledning inte kan registrera dig själv via studentwebben, måste du höra av dig till programvägledare Helen Andersson och meddela att du vill ha din plats senast den 17 januari, annars förlorar du din plats på programmet och vi kallar en reserv.

    Om du vill tacka nej till din studieplats, gör du det enklast på antagning.se

     

    Fäll ihop
  • 3. Börja kursen

    17 januari

    Tid: Anges i schemat

    Plats: Anges i schemat

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Schema
    Scheman hittar du i välkomstbrevet för respektive kurs. 

    Informationsvetenskaplig teori 7,5 hp

    Production and management of scientific information 7,5hp 

    Terminstider
    När du ska ansökan om studiemedel hos CSN, behöver du ange terminstider. Du hittar informationen här. Vi rekommenderar att du ansöker om studiemedel för två terminer i taget när du läser på ett program. 

    Fäll ihop

Om kursen

  • Upplägg och var du kan hitta mer information

    Programmet ges på helfart på Campus i Umeå. Det är Sociologiska institutionen som är kursansvarig institution.

    Kursplattfomen Canvas
    Du får tillgång till kursens lärplattform Canvas samma dag som webbregistreringen öppnar (10 januari). Observera att informationen om programmet och första kursen kan komma att uppdateras närmare kursstart. Vi rekommenderar dig därför att logga in i kursplattformen och ta del av den informationen som finns där. 

    Kontaktpersoner
    Studievägledare och kontaktperson för Magisterprogrammet i biblioteks- och informationsvetenskap är Helen Andersson. Om du har frågor om programmets upplägg, antagningen till programmet eller någon annan fråga som rör dina studier, är du välkommen att höra av dig. 

     

    Fäll ihop
  • Förberedelse inför kursstart

    Kursplan med litteraturlista
    I kursplattformen Canvas hittar du kursplanen som beskriver kursen och dess förväntade studieresultat. I kursplanen hittar du även den litteratur som du behöver under kursens gång. 

    Det kan vara en god idé att skaffa litteraturen i god tid innan kursstart eftersom det kan ta tid att få tag i böckerna. Ett bra tips är att vända sig till Campusbokhandeln eller låna kurslitteraturen på Universitetsbiblioteket.

    Fäll ihop
  • Antagen med villkor

    Om du är antagen med villkor betyder det att du har ett behörighetskrav att uppfylla för att få läsa kursen. Du kan inte registrera dig om du inte uppfyller behörighetskraven. I kursplanen kan du läsa mer om behörighetskravet. Vid frågor kontakta institutionens studievägledare på denna andress: biv@umu.se

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Aktivera ditt Umu-id

    Umu-id är ditt användarkonto. Det behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Umu-id kommer du behöva när du ska:
    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id.

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

    Fäll ihop
  • Beställ ditt Umu-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett Umu-kort. Umu-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om Umu-kortet på en gång

    Fäll ihop
  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

    Fäll ihop
  • Fråga Infocenter om det krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig om något krånglar.

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Fäll ihop

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)