"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Högskoleingenjörsprogrammet i elektronik och datorteknik/ medicinsk teknik

Hej! Du är antagen till Högskoleingenjörsprogrammen i Elektronik och Datorteknik/Medicinsk teknik vid Umeå universitet. Jag som skriver detta heter Björne Lindberg och är ansvarig för programmen. Jag kommer att ha en del undervisning under de kommande åren, bland annat på två av de första kurserna: Inledande kurs i Elektronik och Datorteknik samt Digitalteknik 1. Jag och övriga lärare på programmet hälsar dig varmt välkommen och hoppas att du ska få en mycket givande studietid här i Umeå!

Så här börjar du

  • 1. Andra antagningsbeskedet

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats eller vill stå kvar som reserv behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet.

    Är du inte längre intresserad av din plats är det fint om du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud via Ladok (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Se vilket stöd du kan få och hur du ansöker.

  • 2. Aktivera ditt Umu-id och MFA

    Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.

    Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Ditt Umu-id behöver du när du ska:

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor, uppgifter eller se dina resultat
    • kolla din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets wifi.

    För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.

    MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.

    Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA

    Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.

  • 3. Registrera dig på programmet

    Första kursen på programmet heter Inledande kurs i elektronik och datorteknik och startar i samband med programstart. Länk: https://www.canvhttps://www.canvas.umu.se/courses/14999

    För att börja en kurs ska du registrera dig via studentwebben och för detta krävs att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto), se längre ned.
    Registreringen via studentwebben är öppen under den första veckan vid kursstart. Det är viktigt att du registrerar dig under den perioden, annars kan du förlora din studieplats.

    Länk till studentwebben: https://www.umu.se/student/

  • 4. Börja programmet

    Måndag 2 september 2024

    Tid: 10.15

    Schemalänk publiceras här senast 30 dagar innan kursstart.

    Den inledande kursen i elektronik och datorteknik är ingången till studierna på de bägge högskoleingenjörsprogrammen i Elektronik och Datorteknik resp. Elektronik och Medicinsk teknik.

    Programmet startar med upprop och introduktion till den första kursen på måndagen den 2 september kl 10:15 i sal TEK.A.334 I Teknikhuset på Umeå universitet. Här finns en karta över universitetet med en pekare till sal TEK.A.334: https://link.mazemap.com/zXqNnwNc

    Har du inte möjlighet att närvara vid programstarten måste du meddela det i förväg till programansvarig, Björne Lindberg, bjorne.lindberg@umu.se.

    Resterande schema för den första tiden hittar du på kurshemsidan för den första kursen Inledande kurs i elektronik och datorteknik

Om programmet

  • Programmets upplägg

    Efter Inledande kurs i elektronik och datorteknik följer två matematikkurser, en kurs i digital elektronik och en programmeringskurs. Därefter fortsätter vi med elektronikämnet, mer specifikt Analog elektronik.

    År 2 fortsätter sedan med Signaler och system, Mätsystem, Mikrodatorteknik och Elektronikkonstruktion. Under senare delen av årskurs 2 har man möjlighet att profilera sig mot till exempel elektronikkonstruktion eller medicinsk teknik.

    Under årskurs 3 fortsätter du att välja fördjupningskurser inom inbyggda system eller inom medicinteknik. Avslutningsvis genomför man ett examensarbete, ofta hos ett företag.

    Undervisningens upplägg varierar från kurs till kurs men oftast består den av föreläsningar där teoriavsnitt behandlas, praktiska laborationer/övningar samt större projektarbeten. I vissa projektarbeten arbetar man enligt en definierad projektmodell medan i andra använder man sig av problembaserat lärande. 

    Läs mer på programhemsidan

  • Repetitionskurs i matematik innan programstart

    Du är inbjuden till att läsa kursen Basfärdigheter i algebra (1.5hp). Kursen pågår under veckan före terminsstart, dvs datumen 26-30 augusti, och dess syfte är att ge dig en bra grund för matematikstudierna under höstterminen. Under kursen får du också delta i trevliga arrangemang och aktiviteter för att lära känna dina kurskamrater och finna dig tillrätta på universitetet och i staden Umeå.

    Observera att du måste söka kursen via www.antagning.se.
    Anmälan: https://www.antagning.se.  Anmälningskod UMU-58011.
    Repetitionskursen startar måndag 26 augusti, kl 09:00. Mer information såsom schema och salar hitar du på https://www.umu.se/student/matematik-och-matematisk-statistik/basfardigheter-i-algebra/
    Kursbok: Basfärdigheter i algebra, Albertson m.fl., Studentlitteratur

Ny vid Umeå universitet

  • Sök stöd vid funktionsnedsättning

    Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.

    Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.

    Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.

  • Beställ ditt UMU-kort

    När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.

    Jag ansöker om UMU-kortet på en gång

  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.

    IT-tjänster – här kommer du igång

  • Ta hjälp av en studievägledare

    Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.

    Studievägledningen hjälper dig hitta rätt

  • Bibliotekets tjänster

    Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.

    Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans

  • Fråga Infocenter om något krånglar

    Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.

    Infocenter ger hjälp och stöd

    Hitta till Infocenter (Mazemap)

Kontakta oss

Ditt meddelande skickas till Infocenter. Vid behov skickar de vidare till den person som är mer insatt i det som din fråga gäller.

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)