Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ

Masterprogram i Fysioterapi

Välkommen till Masterprogrammet i Fysioterapi och till första kursen Vetenskaplig teori och metod, 15 hp på Inst för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för fysioterapi. Innan kursstart måste du göra några saker. Här nedan får du veta vad du måste göra och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hälsar dig varmt välkommen med hopp om en givande studietid!

Så här börjar du

  • 1. Tacka ja eller nej

    Om du har blivit antagen och vill ha din plats, eller vill stå kvar som reserv, behöver du inte svara på det andra antagningsbeskedet. Men om du inte längre är intresserad av din plats är det bra att du lämnar återbud så att en reserv kan få den. Återbud gör du enklast på Mina sidor på Antagning.se. Är den möjligheten stängd går det bra att lämna återbud på Studentwebben (logga in med ditt Umu-id) eller kontakta ansvarig institution.

    Behöver du ansöka om stöd för funktionsnedsättning?

    Om du behöver stöd för funktionsnedsättning måste du ansöka om det i god tid innan utbildningen börjar. Läs mer om vilket stöd du kan få och hur du ansöker på vår studentwebb.

    Fäll ihop
  • 2. Registrera dig på programmet

    För att starta programmet ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart.
    Det kan du göra från och med måndag den 23 augusti till och med måndag den 30 augusti.
    Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
    Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
    En manual för hur webbregistreringen går till, hittar du i Studentwebben.
    För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id, se länk nedan.

    Fäll ihop
  • 3. Börja programmet

    1:a kursträff måndag 13 september

    Tid: 09.00

    Plats: Lärplattformen Canvas, digitalt via Zoom

    Programmet startar 30 augusti med förberedelser inför kursträff 1.
    Lärplattformen Canvas öppnar ungefär en vecka innan kursstart.

    Länk till kursplanen för första kursen: Fysioterapi - Vetenskaplig teori och metod, 15 hp

    Kom ihåg! För att börja kursen och få tillgång till Canvas måste du först ha registrerat dig.

    Fäll ihop

Om programmet

  • 1:a kursens upplägg

    Det här är en kurs med tre kursträffar. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand och med olika grupparbeten, men träffa lärare och alla kursare på distans via Zoom vid tre tillfällen. Eftersom delar av det som ingår i dessa träffar är obligatoriska betyder det att du måste vara med på dessa moment för att kunna bli godkänd på kursen.

    På träffarna hålls föreläsningar och obligatoriska seminarier, work-shops, journal club samt förberedelser och redovisningar i grupp. Utöver kursträffarna planeras även några andra sammankomster via nätet. Därför behöver du preliminärt reservera 5-7 oktober där en timme/student bokas in. Tillkommer gör tider för egna gruppträffar på Zoom.

    Mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där finns bland annat schema, kursplan, studiehandledning, kursmaterial, filmer och uppgifter. Där kan du även ha kontakt med dina lärare och dina kursare. Kursen innebär halvtidsstudier och samläses med studenter från enheten för Arbetsterapi.

    Fäll ihop
  • Kursträffar

    Kursträff 1: 13-16 september via Zoom

    Kursträff 2: 18-21 oktober via Zoom

    Kursträff 3: 14-17 december via Zoom

    Tentamen: 13 januari 2022

    Fäll ihop
  • Kontakt

    Kursansvarig för första kursen: Vetenskaplig teori och metod:
    Nina Lindelöf, universitetslektor
    090-786 5002
    nina.lindelof@umu.se

    Programvägledare för masterprogrammet:
    Martin Björklund, docent
    090-786 6195
    martin.bjorklund@umu.se

    Se även kontaktformulär längre ner på sidan.

    Fäll ihop

Ny vid Umeå universitet

  • Studier och covid-19

    Kul att du valt Umeå universitet, vi ser verkligen framemot att ses! Från och med den 30 september är de flesta tidigare covid-åtgärder helt slopade – välkommen tillbaka till campus! Helt som normalt blir det dock inte direkt, till exempel kan vissa utbildningsmoment fortfarande vara digitala och det är viktigt att fortsätta tänka på avståndet ett tag till.

    På Studentwebben finns sammanfattning av saker att tänka på om Studier och covid-19

    Fäll ihop
  • Välkommen ny student på Umeå universitet

    Det du behöver tänka på innan du börjar, samlat på ett och samma ställe på webben, både för dig som studerar på campus eller för dig som läser helt på distans. Kommer jag trivas? Kommer jag hitta någonstans att bo? Få nya vänner? Vi kanske inte kan ge dig alla svar, men visar dig var du hittar information. Välkommen!

    Ny student på Umeå universitet

    Fäll ihop
  • Aktivera ditt Umu-id

    Som student kommer du att behöva ett Umu-id (ditt användarkonto) för att till exempel

    • registrera dig på kurser
    • lämna in tentor och uppgifter och se dina studieresultat
    • komma åt din studentmejl
    • skaffa Umu-kort
    • använda datorer i datorsalar och universitetets trådlösa nätverk.

    När du är ny student får du automatiskt ett användarkonto när du antagits, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.

    Mer om Umu-id och hur jag aktiverar det.

    Det här funkar ju inte. Hjälp!

    Om du får problem att aktivera ditt Umu-id eller att logga in vänder du dig till Servicedesk. Där hittar du svar på vanliga frågor, manualer och kan ställa frågor och få hjälp.

    Fäll ihop
  • Skaffa Umu-kort

    När du är på våra campus i Umeå och Örnsköldsvik kommer du att behöva ett Umu-kort. Det är ett kort som fungerar som

    • passerkort
    • lånekort för universitetsbiblioteket
    • kopierings- och utskriftskort.

    Du får inte kortet automatiskt, utan måste själv ansöka om att få det. Så här gör du för att ansöka om ditt Umu-kort.

    Fäll ihop
  • Tillgång till hela Microsoft Office 365

    Som student har du gratis tillgång till hela Microsoft Office 365 under din studietid. I Office 365 ingår bland annat Teams, Word, Excel, Powerpoint, Whiteboard Forms, din studentmejl och en mängd andra tjänster som kan underlätta din studietid och ditt samarbete med andra studenter. För att få tillgång till Office behöver du först aktivera ditt Umu-id.

    Läs om Office 365 och hur du installera det till din dator.

    Fäll ihop
  • Gå med i en studentkår

    Studentkårerna arbetar för att du ska ha inflytande över dina studier och din studiesituation. De hjälper till att knyta ihop studietiden med näringslivet för din framtida karriär och om du skulle uppleva problem med din utbildning, kan du få hjälp. Ta chansen att vara med och bestämma.

    Det är inte bara dina rättigheter kårerna bevakar. Som medlem i en studentkår är du också med och formar organisationen. Ska kåren driva pubar, caféer, gym? Kanske ordna bio, konserter eller föreläsningar?

    Det är inte längre obligatoriskt att vara medlem i en studentkår, men det finns som du ser fortfarande många fina anledningar att vara med.

    På Umeå universitet har vi tre studentkårer

    Här hittar du svar på några vanliga frågor om vad som är grejen med kåren.

     

    Fäll ihop
  • Om något krånglar finns Infocenter

    Mitt på campus Umeå i huset Universum (ja, det heter så) ligger Infocenter – den plats du alltid kan vända dig till för att få svar, hjälp och vägledning. Här hittar du allt du kan behöva för att ta dig genom de första veckorna som ny student i en, kanske, ny stad. Här får du till exempel hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokaler eller träffa en studievägledare. Infocenter kan svara på de flesta frågor, och har de inte ett svar direkt så vet de var och hur de vägleder dig vidare.

    Med anledning av Covid-19 är det viktigt att vi inte är för många personer i lokalen samtidigt. Därför ber vi dig att i första hand mejla, ringa eller chatta med oss.

    Infocenter ger svar, hjälp och vägledning

    Fäll ihop

Kontakta oss

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)