TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen till Masterprogrammet i Fysioterapi och till första kursen Vetenskaplig teori och metod, 15 hp på Inst för samhällsmedicin och rehabilitering, avdelningen för fysioterapi. Innan kursstart måste du göra några saker. Här nedan får du veta vad du ska göra och när. Hittar du inte de svar du behöver här så hör du av dig till oss via kontaktformuläret i slutet av sidan, så svarar vi. Vi hälsar dig varmt välkommen med hopp om en givande studietid!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
För att starta programmet ska du själv registrera dig i Studentwebben innan kursstart.
Det kan du göra från och med måndag den 22 augusti till och med måndag den 29 augusti.
Vet du i förväg om att du inte har möjlighet att registrera dig under denna period måste du anmäla det till oss innan sista dag för registrering.
Om du drabbas av akut sjukdom eller annan oförutsedd händelse som gör att du inte kan registrera dig måste du kontakta oss så fort som möjligt.
En manual för hur webbregistreringen går till, hittar du i Studentwebben.
För att kunna registrera dig på kursen måste du först aktivera ditt Umu-id, se länk nedan.
Terminen och första kursen börjar 29 augusti med förberedelser inför kursträff 1, som pågår 5-9 september.
Lärplattformen Canvas öppnar ungefär en vecka innan kursstart.
Länk till kursplanen för första kursen: Fysioterapi - Vetenskaplig teori och metod, 15 hp
Kom ihåg! För att börja kursen och få tillgång till Canvas måste du först ha registrerat dig.
Det här är en kurs med tre kursträffar och en tentamensdag. Du kommer alltså att läsa det mesta av kursen på egen hand och genom olika grupparbeten, men träffa lärare och alla kursare på distans via Zoom vid tre tillfällen om några dagar vardera. Eftersom delar av det som ingår i dessa träffar är obligatoriska betyder det att du måste vara med på dessa moment för att kunna bli godkänd på kursen.
På träffarna hålls föreläsningar och obligatoriska seminarier, work-shops, journal club samt förberedelser och redovisningar i grupp. Utöver kursträffarna planeras även några andra sammankomster via nätet. Därför behöver du preliminärt reservera 3-5 oktober där en timme/student bokas in. Det tillkommer även tider för egna gruppträffar på Zoom.
Mellan träffarna hittar du allt du behöver för kursen på lärplattformen Canvas. Där finns bland annat schema, kursplan, studiehandledning, kursmaterial, filmer och uppgifter. Där kan du även ha kontakt med dina lärare och dina kursare. Kursen innebär halvtidsstudier och samläses med studenter från enheten för Arbetsterapi.
Kursträff 1: 5-9 september via Zoom
Kursträff 2: 17-21 oktober via Zoom
Kursträff 3: 12-15 december via Zoom
Tentamen: 12 januari 2023
Kursansvarig för första kursen: Vetenskaplig teori och metod:
Nina Lindelöf, universitetslektor
090-786 5002
nina.lindelof@umu.se
Programvägledare för masterprogrammet:
Martin Björklund, docent
090-786 6195
martin.bjorklund@umu.se
Se även kontaktformulär längre ner på sidan.
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.