Entrepreneurial Ecosystems and New Venture Creation

Bild: Sujith Nair

Forskargrupp Forskningsgruppen fokuserar på att organisera för att underlätta skapandet av nya venturer.

Gruppens forskning belyser beteenden, handlingar och interaktioner mellan företagare och dem som stöder dem. Dessa interaktioner inträffar i ett företagande ekosystem som utgör startups, företag, företagskuvöser, acceleratorer och andra interaktiva utrymmen som främjar entreprenörsaktiviteter. Ett pågående forskningsprojekt som finansieras av Riksbankens Jubileumsfond (RJ) fokuserar på att organisera interaktiva utrymmen där vi syftar till att förstå, förklara och påverka effektiva stödsystem för att skapa nya företag.

Forskargruppen har publicerat i ledande tidskrifter som Academy of Management Review, Research Policy, Organization Studies, Technology Analysis and Strategic Management, Management Decision och Business Horizons.

Läs vår nya artikel

i Academy of Management Review om utformningen av stödsystem för tidig fas för New Venture Creation.

Research Policy om ett beteendemässigt tillvägagångssätt för interventioner i företagsinkubation

Forskningsledare

Medhanie Gaim

Översikt