"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Bild: Michael Erhardsson, Mostphotos

Arbetsplatsdialog för arbetsgivare

Syftet med metodstödet AD-A, ArbetsplatsDialog för Arbetsgivare, inklusive den digitala versionen Arbetsplatsdialogen, är att ge chefer och arbetsgivare stöd för att hantera hälsa och ohälsa på arbetet tillsammans med medarbetare och skyddsombud. HR och företagshälsa kan också ge chefer stöd i att använda Arbetsplatsdialogen.

Metoden ger stöd för att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, stärka dialog mellan chef och medarbetare och göra anpassningar i ett tidigt skede och på så sätt undvika sjukskrivningar, men kan även användas i en rehabiliteringsprocess. AD-A och Arbetsplatsdialogen kan användas i sin helhet, men det går också att använda vissa delar som komplement till andra metoder.

AD-A

AD-A, Arbetsplatsdialog för Arbetsgivare

AD-A har utvecklats av forskare vid Umeå universitet och kliniskt verksamma vid Region Västerbotten och i samråd med enheten för Arbetsmiljö och hälsa inom personalfunktionen vid Umeå kommun.

Genom att använda AD-A kan arbetsgivarens systematiska arbetsmiljöarbete förenklas. Kärnan i AD-A är att agera direkt genom att:

  1. Upptäcka tidiga tecken på ohälsa
  2. Undersöka ohälsan i dialog, med stöd av en frågeguide
  3. Anpassa arbetet med stöd av konkreta guider och en åtgärdsplan
  4. Följa upp och utvärdera åtgärderna

AD-A i bokform

Här kan du gratis ladda ner AD-A i bokform. Den innehåller kunskap om ohälsa i arbetslivet, livsvillkor och levnadsvanor, ansvar och roller, samt beskrivning hur metodiken kan användas med stöd av konkreta guider.

Bilagor i A4 -format

Här kan du ladda ned;

 

 

 


Erfarenheter av att använda AD-A

Magnus Olofsson arbetar som rektor vid en högstadieskola i Vindelns kommun. Här kan du ta del av Magnus erfarenheter av att använda AD-A.

Arbetsplatsdialogen

Arbetsplatsdialogen är användbar för alla chefer, i både små och stora företag och vänder sig även till medarbetare, skyddsombud, HR och arbetsgivare.

Arbetsplatsdialogen är framtagen av Prevent i samarbete med forskare vid Umeå Universitet, Svenskt Näringsliv, LO och PTK.

Arbetsplatsdialogen stödjer det systematiska arbetsmiljöarbetet och underlättar ett förebyggande och strukturerat arbete med ohälsa genom att;

  • identifiera tidiga tecken
  • hålla dialogsamtal
  • anpassa arbetet
  • följa upp åtgärderna


Pedagogisk modell

Arbetsplatsdialogen utgår från ett helhetsperspektiv på hälsa som visualiseras i en pedagogisk modell. Den visar att delar både på och utanför arbetet påverkar hälsan. Dessutom tydliggör den att både medarbetaren och chefen är delaktiga.

Webbinarium

Här finner du även ett webbinarium om Arbetsplatsdialogen. Här får du tips om hur du kan använda dig av Arbetsplatsdialogen för att upptäcka tecken på ohälsa, hålla samtal och anpassa arbetet. Du möter forskaren Therese Eskilsson vid Umeå universitet som berättar om metoden, samt Eric Storbjörk från Arbetsmiljöverket som berättar om deras kampanj med fokus på arbetsanpassning.

Senast uppdaterad: 2025-05-19