Syftet med metodstödet AD-A, ArbetsplatsDialog för Arbetsgivare, inklusive den digitala versionen Arbetsplatsdialogen, är att ge chefer och arbetsgivare stöd för att hantera hälsa och ohälsa på arbetet tillsammans med medarbetare och skyddsombud. HR och företagshälsa kan också ge chefer stöd i att använda Arbetsplatsdialogen.
Metoden ger stöd för att upptäcka tidiga tecken på ohälsa, stärka dialog mellan chef och medarbetare och göra anpassningar i ett tidigt skede och på så sätt undvika sjukskrivningar, men kan även användas i en rehabiliteringsprocess. AD-A och Arbetsplatsdialogen kan användas i sin helhet, men det går också att använda vissa delar som komplement till andra metoder.
Målet är att främja medarbetarens hälsa för att förhindra sjukskrivning eller för att underlätta återgången till arbetet.
Genom att använda AD-A kan arbetsgivarens systematiska arbetsmiljöarbete förenklas. Kärnan i AD-A är att agera direkt genom att:
Upptäcka tidiga tecken på ohälsa
Undersöka ohälsan i dialog, med stöd av en frågeguide
Anpassa arbetet med stöd av konkreta guider och en åtgärdsplan
Följa upp och utvärdera åtgärderna
Beskrivning av hur AD-A används i ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
AD-A har utvecklats av forskare vid Umeå universitet och kliniskt verksamma vid Region Västerbotten samt i samråd med enheten för Arbetsmiljö och hälsa inom personalfunktionen vid Umeå kommun.
I Vindelns kommun använder cheferna AD-A i sitt arbetsmiljöarbete. Här delar de med sig av en skrivbar frågeguide och handlingsplan.
Erfarenheter av att använda AD-A
Magnus Olofsson arbetar som rektor vid en högstadieskola i Vindelns kommun. Här kan du ta del av Magnus erfarenheter av att använda AD-A.
Webbutbildning, Arbetsplatsdialogen
Prevent har digitaliserat AD-A till en webbutbildning, Arbetsplatsdialogen, tillsammans med arbetsmarknadens parter och vår forskargrupp. Arbetsplatsdialogen är användbar för alla chefer inom privat och offentlig sektor i små och stora företag. Arbetsplatsdialogen vänder sig även till medarbetare, skyddsombud, HR och arbetsgivare.
Arbetsplatsdialogen ger kunskap och stöd i dialogen med medarbetaren och i hur arbetet kan anpassas. Det tar cirka 60 minuter att gå igenom webbutbildningen och du kan använda den flera gånger.
Här finns även ett webbinarium om Arbetsplatsdialogen, som ger dig tips om hur du kan använda dig av Arbetsplatsdialogen för att upptäcka tecken på ohälsa, hålla samtal och anpassa arbetet. Forskaren Therese Eskilsson, Umeå universitet, berättar om metoden och Eric Storbjörk, Arbetsmiljöverket, berättar om deras kampanj med fokus på arbetsanpassning.