Autokaraktärisering av PED:er för digitala referenser mot iterativ processoptimering

Forskningsprojekt PED-ACT bidrar till standardiseringen av databasen över befintliga PED och till skapandet av digitala PED-referenser genom att kartlägga intressenternas behov och prioriteringar i ett fåtal städer.

PED-ACT extraherar de viktigaste kännetecknen för PEDs automatiskt med maskininlärningsmetoder, genom standardisering av den gemensamma databasen för befintliga PEDs, med fokus på Sverige, Turkiet och Österrike. De digitala PED-referenserna genereras sedan, baserat på en karaktäriseringsmatris med flera kriterier, genom automatisk matchning av utvecklingsbehov/prioriteringar från olika intressenter under bilaterala lärande- och co-designprocesser mellan några städer och ett län.

Koordinator WP5

Gireesh Nair

Projektöversikt

Projektperiod:

2022-10-01 2025-09-30

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Forskningsområde

Energiteknik