Bild på skidåkare

Bild: Mostphotos

Hälsosam prestationsutveckling hos unga kvinnliga längdskidåkare och skidskyttar

Doktorandprojekt inom Företagsforskarskolan vid Umeå universitet

Hur får vi både fler och bättre kvinnliga längdskidåkare och skidskyttar, samtidigt som vi ger dem en fullvärdig gymnasialutbildning utan att göra det på bekostnad av deras hälsa? Detta interdisciplinära projekt i samarbete med Riksidrottsförbundet ska undersöka den utmaning som svensk längdskidsport står inför.

Doktorand och handledare

Pontus Öhrner
Doktorand
Michael Svensson

Projektöversikt

Projektperiod:

2023-02-15 2028-12-31

Företagsforskarskolan, 75 procent

Riksidrottsförbundet, 25 procent

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

Forskningsområde

Idrottsforskning

Projektbeskrivning

I Sverige är det allra vanligaste för unga idrottare att kombinera sin idrott och gymnasiala utbildning på Riksidrottsgymnasium (RIG) eller en Nationell idrottsutbildning (NIU). Att kombinera skola och en elitsatsning i sin specifika idrott med hälsan i fokus är på många sätt utmanande. Uthållighetsidrotter som längdskidåkning och skidskytte med sina stora träningsmängder gör att framför allt unga tjejer löper stor risk att drabbas av exempelvis relativ energibrist, överbelastningsskador, psykisk ohälsa, negativ påverkan på immunförsvar, viktiga hormoner och kroppskompositionen. Vilket i förlängningen kan leda till både en försämrad prestation och hälsa.

Detta interdisciplinära projekt avser att undersöka och belysa främjande och hämmande faktorer för en hälsosam prestationsutveckling hos unga kvinnliga längdskidåkare och skidskyttar.

Genom att följa två olika årskullar från samtliga RIG/NIU under hela deras gymnasietid och kombinera fysiologiska, psykologiska och medicinska mätningar hoppas vi kunna bidra med viktig forskning till den nuvarande och framtida kvinnliga längdskidåkaren och skidskytten.

Senast uppdaterad: 2024-03-04