Intelligent Systems for Patient Autonomy and Health Care

Forskningsprojekt Detta projekt syftar till att bygga infrastrukturen för interaktiva intelligenta system för hälsoforskning vid Umeå universitet och initiera forskningssamarbeten inom discipliner och internationellt.

Forskningssamarbete mellan institutionen för datavetenskap, Umeå universitet och forskare vid Dundee University och UPC, Barcelona fokuserade på teori, metoder och implementering av intelligenta system för patienters autonomi och hälso- och sjukvård.

Projektledare

Projektöversikt

Projektperiod:

2009-01-01 2013-12-31

Vinnova, 2.760.000 kr.

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för datavetenskap

Forskningsområde

Datavetenskap

Projektbeskrivning

Projektet har resulterat i strategiska rekryteringar, en växande forskargrupp och miljö om interaktiva intelligenta system för hälsa vid Umeå universitet och en forsknings- och innovationsplattform (ACKTUS) för att bygga kunskapsbaserade system som används av forskargrupper över hela universitetet.

Senast uppdaterad: 2021-09-06