Kan psykisk hälsa och vård bland unga i Kambodjas fängelser förbättras? En interventionsstudie

Doktorandprojekt En interventionsstudie: Det saknas studier som tittar på fångars psykiska hälsa i allmänhet, men särskilt bland unga fångar. Ännu mindre knappa är insatser som syftar till att förbättra unga fångars psykiska hälsa. Detta är särskilt relevant för Kambodja, ett land med en traumatisk historia av krigsrelaterat våld.

Detta forskningsprojekt syftar till att undersöka mentalt välbefinnande hos ett urval av unga fångar och bedöma den potentiella effekten av preventionsprogram i livskunskap. Dessutom kommer fångarnas erfarenheter av psykisk hälsa och aktörer perspektiv på hur man förbättrar den psykisk hälsan i fängelser att studeras.

Doktorand

Puthy Pat
Doktorand

Projektöversikt

Projektperiod:

2019-01-01 2022-12-31

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för epidemiologi och global hälsa

Forskningsområde

Folkhälsovetenskap och hälsovetenskap

Externa finansiärer

Vetenskapsrådet

Projektbeskrivning

Läs mer om projektet på den engelska sidan.

Externa finansiärer

Senast uppdaterad: 2022-09-16