Morfologins och storlekens betydelse för fytoplanktons reaktion på hydrodynamik

Forskningsprojekt Målet med denna studie är att undersöka samspelet mellan fytoplanktonorganismer och turbulens i olika vattenmiljöer.

Det primära syftet med denna studie är att bestämma hur fytoplanktons morfologi (storlek, form och struktur) dikterar hur de blir dominerande under olika sorters turbulensförhållanden. Denna information är avgörande för att främja vår förståelse av hur fytoplanktons tillväxt, produktivitet, sedimentering och mångfald påverkas på grund av förändringar i haven orsakade av klimatförändringen.

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2016-10-01

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för ekologi, miljö och geovetenskap (EMG)

Forskningsområde

Ekologi
  • Projektmedlemmar

Externa projektmedlemmar

Danielle J. Wain, PhD. Lake Science Director, Research Scientist, Colby College, Waterville, US

Russell Arnott. Water Environment & Infrastructure Resilience (WEIR), Bath, UK

Lee Bryant, PhD. Water Environment & Infrastructure Resilience (WEIR), Bath, UK