Nya kulinariska rum i Sverige

Forskningsprojekt Projektet belyser gourmetrestaurangers betydelse för regional utveckling och skapandet av nätverk mellan landsbygdens matproducenter och konsumenterna

Projektöversikt

Projektperiod:

2016-01-14 2019-12-31

Formas

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Samhällsvetenskapliga fakulteten

Forskningsområde

Kost- och måltidsvetenskap

Projektbeskrivning

Mat och gastronomi har identifierats som verktyg för att bidra till utvecklingen av landsbygden. Till exempel förväntas matproduktion och gastronomi att locka turister. Produktion måste ses i samband med konsumtion och detta kan exemplifieras med gourmetrestauranger och deras intresse för att använda mat från ofta närliggande producenter. Detta projekt syftar till att analysera hur gourmetrestauranger bidrar till att skapa nya kulinariska rum i Sverige. Projektet svarar på forskningsfrågor om spridning av gourmetrestauranger, deras användning av lokala produkter, och relationerna mellan gourmetrestauranger och regionala livsmedelsproducenter.

Senast uppdaterad: 2023-03-29