Rörelsekontroll av ryggen i styrkelyft

- hur mycket rörelsevariation är normalt?

Forskningsprojekt med fokus på rörelsekontroll av ryggen i styrkelyft.

Syftet med projektet är att undersöka hur ryggradens rörelser varierar mellan olika belastningar, personer, kön, idrottare och hur rörelserna varierar över tid.

Projektansvarig

Lars Berglund

Projektöversikt

Projektperiod:

Startdatum: 2024-03-07

Medverkande institutioner och enheter vid Umeå universitet

Institutionen för samhällsmedicin och rehabilitering

Projektbeskrivning

Inom styrketräning- och rehabiliteringsvärlden ses det ofta som ett faktum att det är viktigt att bibehålla ländryggens neutrala kurvatur för att undvika skador vid styrketräning och tunga lyft. Påstående har dock aldrig undersökts vetenskapligt, däremot har det visats att ryggen är påtagligt rörlig vid olika lyft. Inte heller har det undersökts om ryggen rör sig i olika stor omfattning för olika individer eller för samma individ vid olika tidpunkter. Syftet med projektet är därför att undersöka hur ryggradens rörelser varierar mellan olika belastningar, personer, kön, idrottare och hur rörelserna varierar över tid, t.ex. från en vecka till en annan, i knäböj och marklyft med skivstång.

Resultaten från projektet kommer ha direkt relevans för alla som bedömer, instruerar och korrigerar lyftteknik vid styrketräning för olika syften. Vidare kommer de att användas för att kunna besvara vidare forskningsfrågor om huruvida lyftteknik, t.ex. att lyfta med böjd rygg, kan vara en riskfaktor för ryggsmärta vid styrketräning.

Senast uppdaterad: 2024-03-07