Programöversikt och medverkande

Kungl. Skytteanska Samfundet och Umeå universitet hälsar välkommen till internationell konferens i arkeogenetik och genetisk genealogi 13-14 november 2019. Nedan finns programmet för de två halvdagarna konferensen pågår.

Program onsdag 13 november
Aula Nordica, Umeå universitet

Första dagen ägnas åt att besvara frågor i ett större historiskt perspektiv; människans ursprung, förhistoriska spår i form av ben och tänder och hur vi tolkar fynden.

Dessa föreläsningar kommer att hållas på engelska med inbjudna föreläsare från framstående forskningsgrupper i Europa. För presentationer av respektive föreläsare klicka på namnet.

13.00 Alla hälsas välkomna, Fredrik Elgh, professor/överläkare vid Institutionen för klinisk mikrobiologi och Lars-Erik Edlund, professor vid Institutionen för språkstudier och Skytteanska Samfundets preses.

13.15 Scientific program, Chair Jan Olov Westerberg

13.20 Demographic events in the latter prehistoric Scandinavia: Iron age mobility, Anders Götherström

14.00 DNA, migration and interaction in Stone Age Scandinavia, Helena Malmström

14.30 Kaffe

14.50 Early Indo-European migrations – combing Ancient DNA, Archaeology, and Historical Linguistics, Jenny Larsson

15.20 The Genetics of Violence, Malcolm Lillie

15.50 The population history of northeastern Siberia since the Pleistocene, Martin Sikora

16.20 Paus

16.30 Paneldiskussion: Future perspectives of archeogenetics - opportunities and risks. Medverkande: Anders Götherström, Helena Malmström, Jenny Larsson, Johan Linderholm och Martin Sikora. Moderator: Jan Olov Westerberg

17.30 Avslutning

19.00 Middag, Restaurang Universum, Umeå universitet

20.30-21.00 (ca) Att knyta ihop amatörer och proffs, Karin Bojs

Program torsdag 14 november
Aula Nordica, Umeå universitet

Under den andra dagen får vi lyssna till föredrag om DNA-forskningens roll inom släktforskningen. Vi kommer också att få veta mer om hur polisen utnyttjar DNA i sin verksamhet.

Det blir fokus på heta, nutida frågor, som genealogisk och forensisk användning av DNA. För presentationer av respektive föreläsare klicka på namnet.

08.30 The power and future of genetic genealogy, Roberta Estes

09.20 Skogfinskt DNA – genealogi och migration, Jan Myhrvold

10.00 Vad DNA berättar om den samiska befolkningens djupa ursprung, Peter Sjölund

10.15 Kaffe