Forskningsinriktningar inom forskarskolan FontD vid Umeå universitet
Doktorander kommer att ingå i forskningsmiljön Umeå Science Education Research (UmSER). Inom UmSER arbetar forskare från flera institutioner med forskning om undervisning och lärande inom naturvetenskap och teknik. Forskningen bedrivs inom grundskola och gymnasium såväl som förskola och universitetsutbildning. Forskningen syftar till att öka kunskaperna kring relationerna mellan undervisningsformer, ämnesinnehåll, kontext, genus, motivation, attityder och lärande.
Exempel på aktuella forskningsområden är: identitetsaspekter av naturvetenskapligt och tekniskt lärande; design av undervisningssituationer för att stimulera ”bra” former av motivation; praktiknära kollegial forskning, didaktiska modeller och lärarkunskaper; hållbar utveckling och SNI-undervisning; laborationer och digitala verktyg och miljöer i naturvetenskap och teknik.
Du som söker att bli doktorand uppmanas att beskriva dina forskningsintressen inom eller i anslutning till någon av dessa inriktningar eller en kombination av dessa.
Länk till utlysningen av doktorandanställningar vid Umeå universitet kommer att finnas här senast 26 februari. Deadline för att ansöka är 27 mars.
Närmare upplysningar om forskningsmiljön i naturvetenskapernas och teknikens didaktik lämnas av forskningsledaren för UmSER, professor Christina Ottander.