Fysioterapeutprogrammets information om auskultation och verksamhetsförlagd utbildning.
Auskultation är studenternas första kontakt med fysioterapeutisk verksamhet. Den äger rum i termin 1, under studenternas första kurs.
Verksamhetsförlagd utbildning, VFU, vid Fysioterapeutprogrammet, Umeå Universitet ser teoretisk och VFU som en helhet och som varandras förutsättningar. De teoretiska studierna bidrar till att ge struktur åt de kliniska studierna och de kliniska studierna utgör underlag för analys, bearbetning och struktur i teoretiska frågor.
Verksamhetsförlagd auskultation och praktik
Termin ett – auskultation parvis en dag i varierande verksamheter
Termin fyra – VFU sex veckor inom akuta och rehabiliterande verksamheter
Termin sex – VFU åtta veckor inom primärvård
Juridiskt ansvar
Under VFU gäller samma lagar för studenter som för övrig personal beträffande sekretess, journalskrivning och ansvar. Handledarens och studentens ansvar är reglerad i Hälso- och sjukvårdslagen. Alla studenter vid universitet och högskolor omfattas även av en personskadeförsäkring, vilken motsvarar en arbetstagares skydd vid arbetsskada.
Auskultation termin 1 och VFU-kurser termin 4 och 6
Termin 1
Under kursen Fysioterapi – anatomi och fysiologi 15 hp, ingår en auskultationsdag inom fysioterapeutisk verksamhet. Auskultationen sker inom pendlingsavstånd till Umeå. Under dagen ska studenten få en bild av sitt framtida yrke som fysioterapeut genom att följa, samtala med och observera en framtida kollega.
Kursen består av fem delmoduler. Övergripande handlar kursen om fysioterapi och fysioterapeutens roll i ett multidisciplinärt team vid rehabilitering i ett livsperspektiv för personer inom habilitering, neurologi, geriatrik och med multisjukdom. Utifrån analys av funktionstillstånd och funktionshinder hos personer i olika åldersgrupper planeras genomförande och utvärdering av fysioterapeutiska insatser som en del i teamarbetet. Kursen behandlar även förebyggande insatser på individ och gruppnivå. Dessutom ingår vetenskaplig metodik, klinisk reflektion, professionell utveckling samt verksamhetsförlagd utbildning.
Modul 3: Verksamhetsförlagd utbildning, 10,5 hp Den verksamhetsförlagda utbildningen syftar till att tillämpa och befästa den tidigare genomgångna teoretiska utbildningen. Första veckan bedrivs som förberedelse på Campus. Utbildningen anvisar platser inom kommuner eller Regioner i Västerbotten, Västernorrland eller Jämtland.
Nedanstående kursplan gäller för nya utbildningsplanen och studenter i termin 6 som gör VFU.
Studenten utvecklar under kursen förmågan till problemlösning, undersökning och åtgärder, terapeutiskt förhållningssätt, dokumentation, samverkan och patientsäkerhet. Professionellt resonerande och reflektion är centralt i kursen. Teoretiska kunskaper och erfarenheter integreras med nya erfarenheter i praktiskt arbete genom lärande i professionell utveckling.
Förväntade studieresultat (FSR)
Efter genomgången kurs (modul 1 och 2) ska studenten kunna
Självständigt undersöka och bedöma enskilda patienter/klienter både ur ett preventivt och rehabiliterande perspektiv samt tillämpa relevanta fysioterapeutiska metoder på individ- och gruppnivå utifrån situation och evidensbaserad medicin samt självständigt dokumentera och utvärdera åtgärder utifrån olika grad av komplexitet. (Modul 1)
Uppvisa på ett utvecklat professionellt förhållningssätt i mötet med patienter, anhöriga och personal och samverka med andra aktörer på ett konstruktivt sätt. (Modul 1)
Självständigt följa lagar rutiner och etiska regler som styr hälso- och sjukvårdsarbetet (Modul 1)
Diskutera och reflektera kring fortsatt lärande och utveckling inom sin fysioterapeutiska profession (Modul 2).
Tillämpa projektform som arbetsmodell för att utveckla fysioterapi inom nya verksamhetsområden och kunna marknadsföra fysioterapeutisk kompetens samt även reflektera kring egen och andras grupproll (Modul 2).
Självständigt identifiera behov av och kunna reflektera över förutsättningar för ett eget hållbart arbetsliv (Modul 2).
Kunna reflektera över och värdera ställningstaganden i rehabilitering utifrån lika villkor samt kunna reflektera och diskutera kring etik och prioriteringsfrågor utifrån evidens inom hälso- och sjukvård (Modul 1 och 2).
Kunna identifiera olika typer av ledarskap och reflektera över sin egen ledarskapsstil samt analysera och förstå organisations- och maktstrukturer samt relatera dessa till egna värderingar (Modul 2).
Individ- och situationsanpassa information och handledning av patienter, anhöriga och personal utifrån ett personcentrerat förhållningssätt, samt att reflektera över och värdera sin egen roll (Modul 1).
I studiehandledning hittar ni information om kursen, dess uppläggning, studentuppgifter samt rutiner kring bedömning. Nedan hittar ni även länkar till bedömningsformulär, bedömningskriterier och intyg.
Praxia är ett digitalt system för studenter och verksamheter för planering, genomförande och uppföljning av den verksamhetsförlagda utbildningen, VFU, och kliniska praktiken.