"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Publicerad: 2025-11-03

14,3 miljoner till utbildnings- och funktionshinderhistoria

NYHET Barn med funktionsnedsättningar utgör en försummad grupp i utbildning, forskning och samhälle. Och det saknas kunskap om hur funktionsnedsättning och utbildning har samverkat genom historien. För att belysa detta och komma vidare i utvecklingen har Vetenskapsrådet beviljat 14,3 miljoner för forskningsmiljön Education and disability in history (EDUDIS) vid Umeå universitet.

Text: Per Melander

Utbildning ses idag som nyckeln till en jämlik start i livet och är en central mänsklig rättighet för alla barn, inklusive de med funktionsnedsättningar. Men barn med funktionsnedsättningar utgör en försummad grupp i utbildning, forskning och samhälle, såväl förr som nu. Inte minst saknas kunskap om hur funktionsnedsättning och utbildning har samverkat genom historien.

EDUDIS är en ny forskningsmiljö som kombinerar expertis från utbildningshistoria och funktionshinderhistoria samt verkar för att stärka nationellt och internationellt samarbete. Målet är att utöka kunskapen om relationen mellan utbildning och funktionsnedsättning från mitten av 1800-talet till nutid samt om hur utbildning har påverkat det efterföljande livet för barn med funktionsnedsättningar.

Tre frågor vägleder forskningen:

  • Hur har skolgång för barn med funktionsnedsättningar diskuterats och motiverats i debatt och policy, och vilka särskilda organisatoriska lösningar har detta lett till?
  • Vilka sorteringsmetoder har skolor använt för att avgöra vilka barn som ska få vanlig respektive specialundervisning?
  • Vilken utbildning har barn med funktionsnedsättningar faktiskt fått, och vilka konsekvenser har detta haft för deras senare liv?

Detta kommer att ge ny kunskap om inkludering och exkludering av barn med funktionsnedsättningar i skolan och hur utbildning påverkat på deras senare liv.

Medverkande är Anna Larsson, huvudsökande, Lotta Vikström, Emma Vikström, samtliga vid Institutionen för idé- och samhällsstudier, Björn Norlin Pedagogiska institutionen, Emil Marklund, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, samt internationella partners.