Publicerad: 2024-02-19

Anne L’Huillier svarade på elevernas frågor i Aula Nordica

NYHET Kön ringlade sig lång för att få en autograf eller bild med Nobelpristagaren Anne L’Huillier när hon besökte Umeå universitet. – Jag skippade mitt matteprov för att komma hit idag, sa gymnasieeleven Amy McKay.

Det är inte varje dag man får chansen att träffa en Nobelpristagare. När Anne L’Huillier, pristagare i fysik 2023, höll en öppen föreläsning i Aula Nordica den 15 februari kom hundratals personer för att lyssna. Många i publiken var gymnasieelever och studenter som efteråt fick en egen frågestund med Nobelpristagaren.

En av frågorna var vilket yrke hon valt om hon inte blivit forskare och svaret kom snabbt: gymnasielärare i matematik och fysik. Anne L’Huillier har faktiskt en lärarexamen, men undervisar idag bara på universitetsnivå. Att möta den yngre generationen är något hon tycker mycket om.

– Jag älskade själv att vara student. Att gå vidare inom akademin var ett sätt att för mig att få fortsätta lära mig saker. Det är det forskning handlar om och det är spännande, sa Anne L’Huillier.

Jag tycker att hon gjorde det väldigt lätt att förstå

Andra frågor handlade om vad hennes forskningsresultat kan användas till, vad hon gör när hon kör fast och hur det är att vara kvinna i en mansdominerad värld. Den senare frågan ställdes av Hanan Shaban, tredjeårselev på Naturvetenskapsprogrammet på Minervagymnasiet, som funderat på att studera fysik men nu är mer inne på medicin.

– Jag tycker att det har blivit skillnad. Jag har jobbat med bara män i många år men inte längre. Jag ser verkligen en positiv trend. Jag hoppas att ni kvinnor här känner att den här världen är öppen för er, sa Anne L’Huillier.

I publiken satt även Amy McKay, som fått okej från sin lärare att gå på föreläsningen, trots att de egentligen hade prov. Hon drömmer om att bli forskare.

– Jag läste en artikel om Anne L’Huillier för några månader sedan. När jag sedan fick veta att hon skulle komma hit var det självklart att gå och lyssna. Jag tycker att hon gjorde det väldigt lätt att förstå, sa hon.

Anne L’Huillier spenderade hela dagen på Umeå universitet. Förmiddagens program bestod av rundvandring i några av labben på Institutionen för fysik.

Föreläsningen i Aula Nordica hade titeln ”The route to attosecond pulses” och beskrev hennes långa resa från att hon började forska inom attosekundfysik på 1980-talet till dess att hon fick ta emot Nobelpriset i december 2023.

– Attosekunder är en otroligt kort tidsperiod. Jag har redan använt många attosekunder och vi är bara i början av den här timmen, sa Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet, när hon introducerade Anne L’Huillier.

Anne L’Huillier tilldelades Nobelpriset i fysik tillsammans med Ferenc Krausz och Pierre Agostini ”för experimentella metoder som genererar attosekundpulser av ljus för studier av elektrondynamik i materia”.