Publicerad: 2024-02-05 Uppdaterad: 2024-02-19, 13:22

Nobelpristagare vill inspirera unga att ägna sig åt vetenskap

NYHET Professor Anne L’Huillier vid Lunds universitet har forskat hängivet inom området attosekundfysik i nästan 40 år. 2023 tilldelades hon Nobelpriset i fysik. Nu kommer hon till Umeå för att föreläsa, träffa kollegor och inspirera nästa generation.

Den 15 februari besöker Anne L’Huillier Umeå universitet, men inte för första gången. Nobelpristagaren har flera forskarkollegor i Umeå som hon träffar ibland och utbyter kunskap och erfarenheter med, som Alexandra Foltynowicz, Ove Axner och László Veisz.

– Det är jätteviktigt att samarbeta och inte tävla mot varandra, speciellt i ett litet land som Sverige, säger Anne L’Huillier.

Redan 1987 gjorde Anne L’Huillier upptäckten för vilken hon tilldelades Nobelpriset tillsammans med Pierre Agostini och Ferenc Krausz. Hon observerade att en mängd olika övertoner av ljus genererades när hon skickade infrarött laserljus genom en ädelgas. Denna upptäckt har lett till användningen av extremt korta ljuspulser för att studera snabba elektronrörelser i materia.

Under en föreläsning i Aula Nordica kommer Anne L’Huillier att berätta mer om sin forskning inom attosekundfysik, ett område som ännu till stor del består av grundforskning.

– Den stora samhällsnyttan tror jag kommer senare, men redan nu används till exempel den strålning vi producerar inom halvledarindustrin för att titta på integrerade kretsar som är väldigt små. Vi kan följa elektronrörelser i enkla atomer, men att göra det i större system som stora molekyler eller kondenserad materia – där är vi bara i början, säger Anne L’Huillier.

Efter föreläsningen kommer Anne L’Huillier att hålla en särskild session för inbjudna gymnasieelever och studenter. Hon vill gärna inspirera unga, inte minst tjejer, att studera och arbeta med vetenskap. Enligt Anne L’Huillier behövs fler unga kvinnor inom forskning, naturvetenskap och teknik och undervisning har alltid legat henne varmt om hjärtat.

– Det är roligt att se när studenterna plötsligt förstår. Det ger mig feedback direkt och är ett komplement till forskningen, säger hon.

Vad är det bästa med att kunna titulera sig Nobelpristagare?

– Jag är naturligtvis stolt och glad, men det bästa är att folk omkring mig är jätteglada! Det känns som att det ger glädje till hela samhället. Det tycker jag är roligt, speciellt i dessa tider när det händer så mycket tråkigt i världen. Jag blev också rörd över all uppmärksamhet priset fått i både Sverige och Frankrike. Det förväntade jag mig inte, det är ändå 30 år sedan jag flyttade från Frankrike, säger Anne L’Huillier.