Publicerad: 2021-06-21 Uppdaterad: 2023-04-21, 10:34

Sökes: Föreståndare till arktisk forskarskola

NYHET Arktiskt centrum vid Umeå universitet (Arcum) söker nu en föreståndare på halvtid för en tvärvetenskaplig Arktisk forskarskola med inriktning mot hållbar utveckling. Du som har en tillsvidareanställning som lektor eller professor vid Umeå universitet är välkommen med din intresseanmälan senast 31 augusti 2021.

Text: Anngelica Kristoferqvist

Satsningen innebär delfinansiering av 16 doktorandtjänster och forskarskolan ska bidra till att utveckla, samt samordna, arktisk forskning och forskarutbildning. Den ska även bland annat stödja mångvetenskaplig arktisk forskning med ett samhälleligt ansvar, och inspirera till tvärvetenskapliga initiativ.

Föreståndarens huvuduppgift blir att bygga upp forskarskolan från grunden under hösten 2021 och därefter leda den löpande verksamheten. Föreståndaren ansvarar för kommunikationen av den arktiska forskarskolans aktiviteter, och samarbete i befintliga nätverk. Föreståndaren kommer att ingå i Arcums arbetsmiljö samt rapportera till Arcums styrgrupp.

Ansökan skickas till Arcums föreståndare senast den 31 augusti 2021, och ska innehålla ett personligt brev samt ett kort CV (max 3 sidor).

Mer information och kvalifikationskrav finns på Aurora, och ytterligare information kan ges av Arcums föreståndare