Publicerad: 2019-11-13

Arcum vid EU Arctic Forum

NYHET Under torsdagen den 3 oktober kommer EU Arctic Forum att gå av stapeln på Universum, Umeå Universitet. Arcum kommer att vara närvarande på flera olika sätt.

Text: Oscar Sedholm

Först och främst kommer Arcum att vara representerat under hela dagen vid Umeå Universitets monter, i vilken gäster kommer att kunna få informationsmaterial om Arcum och även om Arctic Five samarbetet, samt korta presentationer av några av de forskare som är affilierade till Arcum.

Vid 10:45 under den första kafferasten, kommer Mistra Arctic Sustainable Development (MASD) forskningsgruppen att hålla en formell bokrelease av boken The Politics of Arctic Resources (red. Keskitalo, 2019). För mer information om detta, besök Umu's eventsida för bokreleasen.

Arcums föreståndare Peter Sköld kommer att vara en del av den sista diskussionspanelen för dagen under temat 'Connecting the Arctic'. Vidare så är Peter också inbjuden av studentorganisationen Klimatstudenterna att tala om läget i Arktis och klimatförändringar, samt forskningens roll, under fredagens klimatstrejk som får ett arktiskt tema tack vare EU Arctic Forum.

Peter Sköld
Anngelica Kristoferqvist