Publicerad: 2023-11-07 Uppdaterad: 2023-11-09, 14:14

Avhandling om förstelärare utsedd till favorit av Lärarpanelen

NYHET Frida Grimm disputerade 2 juni med sin avhandling ”Ledarskap för lärares lärande, förstelärare som lärarledare” vid Pedagogiska institutionen och Centrum för skolledarutveckling.

Lärarpanelen i Skolportens magasin utser till varje nummer en favorit bland de mest läsvärda avhandlingarna som nyligen publicerats.  Fridas avhandling har utsetts som favorit med motiveringen ”Hur kan förstelärare bli arkitekter för morgondagens lärande? Genom Frida Grimms forskning förstår vi mer om förstelärares praktik och förutsättningar. Resultaten synliggör spänningar och outnyttjad potential i förstelärares ledarskap samt ger vägledning om framgångsfaktorer. Alla med intresse för skolutveckling kan dra nytta av fynden.”

Frida är legitimerad gymnasielärare i samhällskunskap och tyska och har arbetat som lärare i skolan i 16 år. Hon undervisar sedan år 2018 lärarstudenter, yrkesverksamma lärare och rektorer vid Umeå universitet. Just nu är hon verksam som postdoktor vid Centrum för skolledarutveckling vid Umeå universitet.

Läs mer om utmärkelsen här
Länk till avhandlingen i DIVA

Frida Grimm