Publicerad: 2023-08-18

Dan Brändström, en driftig statsvetare

NYHET Dan Brändströms arkivförteckning är nu publicerad och därmed är arkivet tillgängligt för forskning.

Dan Brändström började sina studier i Umeå, men är ursprungligen från Vindeln. Han innehade under 1970- och 1980-talen flera ledande poster vid Umeå universitet, bland annat; rektor för Socialhögskolan, kanslichef i Regionstyrelsen och universitetsdirektör 1982 – 1992. Under åren 1993 till 2006 var han verkställande direktör för Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond. 2001 tilldelades han professors namn av regeringen. Under åren skapade Dan Brändström ett omfattande nätverk inom svensk högre utbildning och hade bland annat ett flertal styrelseuppdrag.

Dan Brändströms arkiv omfattar nästan 11 hyllmeter med handlingar som består av manuskript, korrespondens samt ämnesordnade handlingar från olika uppdrag och engagemang. Arkivet är fritt tillgängligt för forskning.

Till arkivförteckningen