Publicerad: 2023-10-31 Uppdaterad: 2023-11-01, 07:49

De får Várdduos studentstipendier 2023

NYHET Várdduo delar årligen ut två studentstipendier till uppsatser som bearbetar forskningsfrågor med samiska tematik på ett förtjänstfullt sätt. 2023 års stipendier går till Norea Marklund och Sigrid Ejemar.

Examensarbete som undersöker rennäringslagen
Norea Marklund tilldelas Várdduos studentstipendium 2023 för examensarbetet;

RÄTTEN TILL RENSKÖTSEL, JAKT OCH FISKE EN RÄTTIGHETSANALYS AV RENNÄRINGSLAGENS REGLER OM INTRÅNG I RENSKÖTSELRÄTTEN

Norea har i sitt examensarbete i offentlig rätt vid Uppsala universitet analyserat rennäringslagens regler om intrång i renskötselrätten mot bakgrund av rättighetsskyddet för samerna i Regeringsformen, Europakonventionen och Sveriges folkrättsliga åtaganden. Arbetet har genomförts med rättsdogmatisk metod där den historiska bakgrunden med koloniseringen av Sápmi vägs in i utvecklingen av rättspraxis och ett kritiskt perspektiv i undersökningen av gällande rätt. Arbetet visar på ett tydligt sätt hur rennäringslagen inte uppfyller de åtaganden som Sverige iklätt sig, bland annat egendomsskyddet i Regeringsformen och Europakonventionen, där den enskilde ska tillförsäkras full ersättning.

Konsekvenser av brist på formellt inflytande studeras i uppsats
Sigrid Ejemar tilldelas Várdduos studiestipendium 2023 för examensarbetet;

ENCOUNTERING DIVERSITY BEFORE AND BEYOND THE DISTRICT COURTS: THE SAAMIS’ SITUATION IN NORTH-WESTERN JÄMTLAND 1649-1700

Sigrid har i sin masteruppsats i historia vid Uppsala universitet undersökt vad bristen på formellt inflytande inneburit för samerna i nordvästra Jämtland 1649–1700. Hon fokuserar både på samernas relation till kronan, kyrkan och lokalbefolkningen, i syfte att bidra till förståelsen för hur kulturell mångfald bemöttes och hanterades. I uppsatsen ges exempel både på hur samerna anpassade sig till majoritetssamhällets krav och normer, men också på hur vissa individer öppet utmanade dessa och till synes vägrade anpassa sig. Uppsatsen är välskriven, intressant och ger insyn i ett område som har fått mindre uppmärksamhet i tidigare forskning.

Här kan du läsa Sigrids arbete

Lyssna på Sameradions intervju med stipendiaterna Norea och Sigrid
Stipendier utdelade

Stipendierna delas ut i samband med seminariet Utblickar från Várdduo under Ubmejen biejvieh tisdag 31/10 på Bio Abelli. Under seminariet håller stipendiaterna presentationer av sina arbeten.

Stipendierna utdelas i samarbete Såhkie - Umeå sameförening och med stöd av Sametinget.

Patrik Lantto