Publicerad: 2023-08-29 Uppdaterad: 2024-03-04, 10:10

De vill guida studenterna i universitetsgalaxen

NYHET ”Norra skenet” är en ny podcast som vill vara ett ljus och ledstjärna för nya och återvändande studenter. Bakom satsningen står Ann-Catrine Eriksson, utbildningsledare vid Humanistiska fakulteten och Ann-Louise Silfver, vicedekan vid Samhällsvetenskapliga fakulteten. Tillsammans har de drygt 50 år av erfarenhet av studier och forskning.

Text: Per Melander

Vi vill gärna ta på oss rollen att vara bestämda och tydliga med vad en bör tänka på, men samtidigt inte skrämmas

Idén föddes tidigare i år efter att de båda medverkat som föredragshållare vid en utbildning för studeranderepresentanter som Umeå studentkår arrangerade. Flera studenter tyckte efteråt att deras framträdande hade passat som en podcast. Efter att ha smält den tanken kom de fram till att göra slag i saken; en podcast får det bli.

Som de själva säger är grundidén att vara studenternas guide i galaxen. Både för nya och gamla studenter.

– Vi har ju båda först varit studenter och sedan fortsatt våra yrkeskarriärer inom akademin, som lärare, forskare och nu även som fakultetsadministratörer. Det gör att vi har en lång och fördjupad erfarenhet av vad det innebär att komma hit till universitet och leva det som under några år är ett studentliv, säger Ann-Catrine Eriksson.

– Tillsammans har vi ju drygt 50 år av erfarenhet, så något har vi väl att säga och bidra med. Och vi vill gärna ta på oss rollen att vara bestämda och tydliga med vad en bör tänka på, men samtidigt inte skrämmas. Vi vill att den som lyssnar ska känna att det vi erbjuder är varma och hjärtliga händer att hålla i, när det är mycket nytt som ska processas i tillvaron, säger Ann-Louise Silfver.

Podcasten kommer till en början att finnas tillgänglig på Umu-Play, för att senare göras tillgänglig på fler plattformar där poddar finns.

Första avsnittet som ligger ute nu tar det hela från början. Hur hamnade jag här? Vad kan komma att överraska mig? Hur ska jag tänka för att inte tappa orienteringen i tillvaron?

Hör första avsnittet av Norra skenet: Om att vara ny

Tips och boktitlar från avsnitt 1:

Förtydligande: P-programmet = Personalvetarprogrammet

Bo Ahrenfeldt, Förändring som tillstånd: att leda förändrings och utvecklingsarbete i företag och organisationer, 2013

Eddy Nehls, Hur blir högre studier högre? Om skillnaden mellan elever och studenter, trampolinhögskolor och katapulthögskolor samt vikten av självständighet, tålamod och samverkan, 2020

Teknik och klippning: Jon Svensson, Humlab
Programledare: Ann-Catrine Eriksson och Ann-Louise Silfver
Musik: Second Last Ninja av Kraftkabel (aka Phil Buckland)

Poddens webbsida