Publicerad: 2024-05-23

Demokratiserad AI och prisvärda proteser på UID24

NYHET Den 28 maj presenterar en ny generation designers över 40 unika designkoncept för världen. På UID24 | Design Talks & Degree Show avslöjas en spännande samling innovationer – allt från jordbruksverktyg i klimatförändringens era, till ungdomsaktivism i den digitala världen, till taktila musikupplevelser.

Text: Jens Persson

Ta ett kliv in i framtiden när nykläckta designers delar med sig av sina visioner för en bättre morgondag. På UID24 presenterar avgångsstudenter sina examensprojekt under en livestreamad show på Designhögskolan vid Umeå universitet. Under eventet ger studenter korta presentationer på scen och visar upp sina projekt via 3D-modeller och digitala visualiseringar. Utställningen på kvällen ger deltagarna möjlighet att prata med studenter och utforska deras visioner ytterligare genom prototyper, modeller, interaktiva aktiviteter och videoexpositioner.

Redan i dag går det att smygtitta på projekten i UID24 | Project Gallery. Allmänheten kan utforska den fysiska utställningen under UID24 | Examensutställning som äger rum 1 juni på Designhögskolan.

– Årets event lyfter fram de avgörande designutmaningar som våra studenter har åtagit sig att utforska under den sista tiden av sin utbildning på Designhögskolan. Våra gäster, både på plats och online, kommer att uppleva spännande projekt som utmanar gränserna för ansvarsfull design, för människor och för vår planet, säger Demian Horst, prefekt på Designhögskolan.

Våra gäster kommer att uppleva spännande projekt som utmanar gränserna för ansvarsfull design, för människor och för vår planet.

Årets tema är "synergier" Temat utgår från studenterna själva och återspeglar den speciella samarbetsatmosfären på skolan. Under vårterminen har studenternas designstudios förvandlats till laboratorier för lekfullt experimenterande. Projekten som visas upp under UID24 tar tempen på ett samhälle i omvandling, och tar sig an både sociala och miljömässiga utmaningar. Ett brett spektrum av fängslande designkoncept väcker nyfikenhet, exempelvis fordon som stödjer nya livsstilar i karga miljöer, demokratiserade AI-tjänster, samt hantering av tabun kring menstruation i militären.

Heinrich Zaunschirm, som tar examen från mastersprogrammet i avancerad produktdesign, har undersökt hur billiga ”gör-det-själv”-tekniker kan utgöra första steget för en ny generation av tillgängliga och funktionella proteser.

– Jag har tittat på hur den senaste teknikutvecklingen, till exempel nya 3D-skrivarmetoder, skulle kunna hjälpa till att skapa proteser som erbjuder större användarnytta samtidigt som de blir mer tillgängliga. Jag tror vi kan skapa enklare, mer mångsidiga produkter som fokuserar på praktisk användning, komfort och individualisering, säger Heinrich Zaunschirm.

År efter år lockar Designhögskolan till sig en mångsidig studentkår, kulturellt och geografiskt. Skolans omfattande nätverk av partners inom forskning, industri och civilsamhället bidrar till eventets rykte som en plats för framväxande designtrender och ett forum för en framåtblickande designbransch. Under UID24 samlas globala företagsjättar som Apple, Honda, Cisco, Philips och Bang & Olufsen i Umeå för att bygga vidare på studentsamarbeten, titta på projektpresentationer och spana efter framtida designtalanger.

UID24 | Design Talks & Degree Show, 28–29 maj

UID24 | Project Gallery

UID24 | Live Stream

UID24 | Öppen Examensutställning, 1 juni