Publicerad: 2022-12-05

"Det ska vara en varm, trygg och tillåtande atmosfär i mitt klassrum"

NYHET Läraren Ann Lundgren har tilldelats 2022 års pedagogiska pris, ett pris hon fått två gånger tidigare. Vinnaren utses varje år av studenterna på Juristprogrammet. Motiveringen till utmärkelsen berättar om att studenterna uppskattar Anns klassrumsklimat som är stöttande och fördomsfritt. –I en trygg och tillåtande miljö där man även vågar ha kul, finns också så mycket bättre förutsättningar för att lära sig, förklarar Ann.

Text: Linnéa Höök

Trefaldig vinnare

Ann Lundgren är jurist och pedagogiskt meriterad universitetsadjunkt. Hon har sedan 2012 undervisat i framför allt straffrätt på juristutbildningens termin 5 samt vid polisutbildningens grund- och vidareutbildningar. Vid årets bankett på Juristens dag stod det klart att Ann tilldelas årets pedagogiska pris, samma pris som hon även fick motta 2018 samt 2020. Detta pris är väldigt uppskattat och ger enligt Ann energi till att fortsätta utveckla den egna undervisningen:

–Tusen tack! För mig är detta det finaste priset man kan få som lärare, så det känns så klart helt fantastiskt och väldigt hedrande! Att det jag älskar att göra - alltså undervisa och lära ut - också uppskattas av studenterna, ger massor av energi till att fortsätta att utveckla min undervisning!

Vill skapa en tillåtande atmosfär i klassrummet

Studenterna motiverar priset med att undervisningen är välkomnande, transparent och att hon belyser viktiga juridiska frågor på ett fördomsfritt sätt. Som svar på frågan hur Ann arbetar för att uppnå detta svarar hon följande:

–Det är faktiskt lite svårt att ge ett klokt svar på detta, för jag bara ”är som jag är” på något sätt. Det enda som nog är väldigt genomtänkt när det gäller min undervisning är den känsla jag vill ska finnas i mitt klassrum, både för mig men framförallt för mina studenter. Det ska vara en varm, trygg och tillåtande atmosfär, där det finns utrymme för studenterna att våga fråga och vara nybörjare. De är ju där för att lära, inte för att redan kunna allt. I en trygg och tillåtande miljö där man även vågar ha kul, finns också så mycket bättre förutsättningar för att lära sig enligt mig, förklarar Ann.

Ann berättar också att hon försöker strukturera upp föreläsningsbilderna för att det ska bli så tydligt och begripligt som möjligt för studenterna, och detta är också något som lyfts i studenternas motivering till priset.

Tips till studenter: "Det finns verkligen inga dumma frågor!"

Eftersom att Ann har lång erfarenhet som jurist och lärare på juristprogrammet så bad vi henne samla sina bästa tips till framtida eller nuvarande studenter på programmet:

• Juridik är jättekul, så se till att ha roligt medan ni lär er! Det är ingen katastrof att ha fel, tvärtom, man lär sig kanske som mest de gånger man hade fel.
  • Det finns verkligen INGA dumma frågor, så ställ alla frågor du behöver för att förstå. Det är vårt jobb att svara dig och hjälpa dig framåt i din utbildning.
  • Var en fin studiekamrat och bidra till att sprida den känslan när du är i ett klassrum.
  • Sist men inte minst, det mesta ordnar sig!

Studenternas motivering till priset

”Ann är en otroligt pedagogisk, lyhörd, uppmuntrande och inspirerande lärare. Hon är välkomnande och bemötande mot alla studenter och hennes positiva energi gör henne till en riktig glädjespridare. Genom transparens i undervisningen och hennes fördomsfria sätt att belysa viktiga juridiska frågor blir hennes undervisning aldrig tråkig! Hon har en förmåga att skapa lättförstådda lathundar och powerpoints som gör inlärningen både roligare och lättare. Utan henne hade straffrätten varit dubbelt så svår.”

Ann Lundgren
Universitetsadjunkt