Publicerad: 2020-12-03

Digital ceremoni för Nobelpriset i kemi

NYHET Den 10 december äger Nobelprisceremonin rum och Emmanuelle Charpentier tar emot Nobelpriset i kemi för upptäckten av CRISPR-Cas9, som hon gjorde då hon var verksam vid Umeå universitet. Ceremonin blir digital i år vilket öppnar upp för fler att följa. Här har vi samlat de delar i programmet som rör Emmanuelle Charpentier.

Text: Johanna Fredriksson

Med anledning av pandemin har Nobelprisceremonin behövt ställa om och göra en digital variant. Ceremonin äger rum den 10 december. Men från och med måndag den 7 december är programmet som Nobelprisorganisationen satt ihop späckat.
Här finns samlat de punkter som Emmanuelle Charpentier deltar i.

Måndag 7 december kl: 19.00
Med anledning av Coronapandemin arrangeras ett överlämnande av diplom och medalj till Emmanuelle Charpentier på Svenska ambassaden i Berlin. Den 10 december hyllas alla pristagare samtidigt vid en digital ceremoni.

Tisdag 8 december kl: 11.00
Emmanuelle Charpentier och Jennifer A. Doudna håller sina officiella Nobelföreläsningar. Du kan se Nobelföreläsningen här.

Onsdag 9 december kl: 13.00–15.00
Emmanuelle Charpentier deltar i Nobel Week Dialogue, som är ett evenemang som syftar till att överbrygga vetenskap och samhälle genom att stimulera diskussioner om ett aktuellt vetenskapligt tema mellan Nobelpristagare, världens ledande forskare och experter, viktiga opinionsledare, beslutsfattare och allmänheten.

Årets tema är The Challenge of learning. Emmanuelle Charpentier kommer att samtala med den internationellt kände pianisten och artisten Igor Levit under rubriken Lärande i konst och vetenskap.

Arrangemanget är gratis och öppet för alla, men kräver att man registrerar sig och har tillgång till Twebcast, som man enkelt får tillgång till i samband med registreringen.

Här registrerar du dig.

Torsdag 10 december kl: 16.30
Nobelprisceremonin som i år är en digital variant.
Du kan följa sändningen på umu.se:s startsida och på Nobelprisets sajt.

Samma dag släpps även ett avsnitt i podcasten The Nobel Prize Conversations där Emmanuelle Charpentier blir intervjuad om hennes liv, arbete, misslyckanden och framgångar.

Du hittar avsnittet här.

Program på SVT

Även SVT har en sändning av ceremonin under kvällen den 10 december mellan 20.00–22.00.

Du finner programmet här.

Den 7 december sänder Vetenskapens Värld på SVT ett temaprogram på Nobelpristagarna 2020, som innehåller ett reportage från Umeå universitet.

Du kan se programmet här från den 6 december.

Umeå universitets digitala kanaler

Även Umeå universitet anpassar sig till covid-19-pandemin och kommer inte att arrangera någon fysisk aktivitet i samband med Nobelprisceremonin den 10 december.

– Vi är väldigt stolta över Emmanuelle Charpentier och de upptäckter hon gjorde vid Umeå universitet. Vi ser fram emot att en dag kunna fira Nobelpriset i kemi ordentligt på Umeå universitet och att få möjligheten att bjuda hit Emmanuelle Charpentier, något vi vet att hon längtar efter också. Men nu är det tid att ta ansvar för våra medarbetare, studenter och samhället i stort, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Men ett uppmärksammande av Emmanuelle Charpentier och gensaxen äger rum i Umeå universitets digitala kanaler.

Temasida om CRISPR-Cas-9

I dagarna lanseras det en ny temasida på umu.se där material kopplat till CRISPR-Cas9, Nobelpriset och Emmanuelle Charpentier finns samlat. Allt från beskrivning av upptäckten, forskning som bedrivs med gensaxen som verktyg, lista på Umeå universitets experter inom CRISPR-Cas9 samt den forskningsmiljö som Umeå universitet erbjuder och som Emmanuelle Charpentier lyft flertalet gånger i intervjuer.

Sedan några dagar har material kopplat till upptäckten lyfts i sociala medier och kommer så att göras varje vardag fram till den 10 december, då det kommer att vara möjligt att följa ceremonin på umu.se. Så håll utkik efter detta och mer som kommer.