Publicerad: 2020-11-04

Drygt 14 miljoner till samhällsvetenskaplig forskning

NYHET Ny forskning inom genusvetenskap, kulturgeografi och rättsvetenskap har beviljats medel från Vetenskapsrådet.

Text: Elin Andersson

Vetenskapsrådet har fattat beslut om vilka ansökningar som beviljats bidrag inom humaniora och samhällsvetenskap 2020. Tre projekt från Umeå universitet får dela på drygt 14 miljoner kronor.

- Detta är ett otroligt glädjande besked och jag vill gratulera forskarna som har beviljats medel. De bidrar till att stärka och utveckla den samhällsvetenskapliga forskningen vid Umeå universitet, säger Ruth Mannelqvist, dekan vid samhällsvetenskaplig fakultet.

Projektbidrag inom humaniora och samhällsvetenskap

Linda Berg, Umeå centrum för genusstudier
Projekt: Det är hormonerna. Kvinnor i transition genom berättelser om hormoner, 4 353 000 kronor.

Gunnar Malmberg, Enheten för demografi och åldrandeforskning (CEDAR)
Projekt: Närhet till familjen – geografisk närhet och omsorg om äldre personer i Sverige och Europa, 4 000 000 kronor.

Markus Naarttijärvi, Juridiska institutionen
HYDE – Mänsklig agens och rättsstatlighet i semi-automatiserat beslutsfattande, 5 807 000 kronor.

Kontaktuppgifter

Linda Berg