Publicerad: 2023-08-17 Uppdaterad: 2023-08-18, 08:02

Eris – ny variant av covid-19 nu i Sverige

NYHET Viruset som orsakade pandemin covid-19 förändras hela tiden till nya varianter. Den senaste varianten som nu har kommit till Sverige kallas Eris. I princip bör vi förhålla oss till Eris på samma sätt som tidigare varianter, menar virologiprofessor Niklas Arnberg, Umeå universitet.

Text: Ola Nilsson

Varianten EG.5 eller Eris som den ofta kallas är en undervariant till Omikron-varianten av SARS-CoV2-viruset bakom covid-19. Eris kan förväntas snart bli den dominerande varianten.

Vad bör man tänka på med Eris?

– De som fortfarande inte har vaccinerat sig alls och inte haft covid-19 löper en förhållandevis stor risk att bli svårt sjuka, så för den gruppen rekommenderar jag starkt att man vaccinerar sig. Men det kan också finnas ett värde att ta en påfyllnadsdos även om man vaccinerat sig tidigare och/eller om man haft covid-19. Den senaste varianten kan i viss mån kringgå immuniteten man har fått via vaccin och av själva sjukdomen, och många av oss kan därför drabbas av en rejäl influensalik sjukdom. Det kan man slippa helt eller i alla fall bli mindre sjuk av med vaccination. Detta gäller särskilt äldre och sårbara. Dagens vacciner skyddar även mot Eris, men det uppdaterade vaccin som blir tillgängligt senare i höst beräknas ge ytterligare något bättre skydd mot den nya varianten, säger Niklas Arnberg, professor i virologi vid Institutionen för klinisk mikrobiologi, Umeå universitet.

Är det nödvändigt att testa sig nu om man känner sig krasslig, eller kan man börja betrakta det som en vanlig förkylning?

– Om man är i någon typ av riskgrupp och har möjlighet att testa sig, så tycker jag absolut att det kan finnas ett värde i detta, eftersom det fortfarande finns en risk att man blir svårt sjuk i covid-19. Numera har ju sjukvården faktiskt kunskap och verktyg som gör att man kan behandla de som blir svårt sjuka, och ju tidigare man kan sätta in en behandling desto bättre är det såklart. Ju snabbare man tillfrisknar desto bättre är det för både den som blir sjuk men också för sjukvården.

Vad innebär Eris för framtiden med covid-19?

– Det är som tidigare under pandemin och med nya varianter och undervarianter. Viruset muterar hela tiden och i takt med att vi utvecklar immunitet mot tidigare varianter så kommer nya varianter som kan smita undan immuniteten vi fått via vaccin och infektion att ta över och sprida sig. Även om virus inte definieras som levande organismer, så kan vi ändå se på detta som ett exempel på evolutionsbiologi och ”survival of the fittest” i realtid. Precis samma sak sker även för influensavirus och andra virus, hela tiden. Det här är naturlagar vars effekter vi bara delvis kan kontrollera och bekämpa.

Kan vi slappna av och räkna med att nya covid-varianter undan för undan blir snällare?

– Som tur är så ”tjänar” inte virus på att bli farligare. I så fall blir vi sängliggande, och då sprider vi inte smitta lika mycket som om vi har en enkel förkylning, när vi går till jobb och skola. Det naturliga är istället att viruset orsakar mildare och mildare sjukdom över tid, och så småningom landar i att orsaka en förhållandevis mild infektion som stannar i förkylnings- eller influensalik sjukdom. Jag skulle nog säga att vi är där redan nu, eller senast efter kommande vinter. Då kan WHO avlysa pandemiläget. Några av oss jobbar vidare med att bygga kunskap och verktyg som behövs när vi drabbas av virusorsakade pandemier i framtiden. Även om vi vill glömma och gå vidare så tycker jag att vi virologer har ett ansvar för att samhället bygger beredskap som hjälper oss att hantera nästa pandemi så bra som möjligt, säger Niklas Arnberg.

Niklas Arnberg