Publicerad: 2024-03-21

EU-projekt tar fram teknik för cementindustrins gröna omställning

NYHET Umeå universitet är del av ett nytt EU-projekt med målet att demonstrera teknik för grön omställning genom nya elektrifierade processer inom cement-, kalk- och mesaproduktion. Projektet ELECTRA har en budget på 20 miljoner euro och samlar globala ledande aktörer inom branschen.

Institutionen för tillämpad fysik och elektronik har samverkat med svensk kalk- och cementindustri sedan 2007, bland annat genom Centrum för hållbar produktion av cement och bränd kalk (CHECK). Centrets senaste projekt ELECTRA finansieras inom satsningen Horisont Europa och leds av VTT Technical Research Centre of Finland.

­– För Centrum för hållbar produktion av cement och bränd kalk är detta ett viktigt projekt. Det är det första Horisont Europa-projekt vi deltar i, säger Matias Eriksson, föreståndare för centret, och fortsätter:

– Vi är glada för det förtroende EU-kommissionen, den tunga industrin och de andra forskningsutförarna visar för vårt arbete. ELECTRA kan komma att ha en viktig roll för industrins gröna omställning, först och främst i Sverige och i övriga Europa. Men eftersom teknologin och industrin är globala, kan effekterna bli mycket stora.

Läs mer om projektet på Linkedin