Publicerad: 2019-01-10

Europa i fokus på vårens livesända vetenskapsluncher

NYHET Europaparlamentsval i en tid av söndring. Vad innebär det europeiska medborgarskapet? Hur nationell var svensk medeltid? Det är några av ämnena våra forskare föreläser om på Umeå universitets vetenskapsluncher under våren.

Torsdag 17 januari inleds vårens serie om nio vetenskapsluncher. De vanligtvis välbesökta vetenskapsluncherna är ett utpräglat populärvetenskapligt arrangemang som riktar sig till en bred allmänhet och publiken brukar också vara mycket blandad. Inga förkunskaper om ämnet behövs för att ha behållning av luncherna som består av ett 20 minuters föredrag följt av frågor och diskussion.

I år är temat för våra vetenskapsluncher Europa och speglar europeiska spörsmål utifrån vitt skilda perspektiv.

Den som inte har möjlighet att ta sig till Kafé Station i Umeå kan följa vetenskapsluncherna via Umeå universitets webb de direktsänds: live.umu.se/vetenskapslunch. Det går även att skicka in frågor i realtid på denna sida. Vi sänder inte längre från Facebook.

Luncherna hålls torsdagar kl. 12.15 från 17 januari till 21 mars med uppehåll för sportlov.

Vårens program

17.1 Ann-Catrine Eriksson, konstvetenskap: Hur nationell var svensk medeltid?

24.1  Mattias Forsell, klinisk mikrobiologi: Vaccinationsprutan – het potatis i 200 år

31.1 Glenn Sandström, historia: 1900-talets skilsmässorevolution i Sverige

7.2   Åsa Gylfe, bakteriologi: Den spännande jakten på nya antibiotika

14.2 Kirk Sullivan, utbildningsvetenskap och språk: Språk i Europa – ett landskap i förändring

21.2 Staffan Ingmanson, juridik: Vad innebär det europeiska medborgarskapet?

28.2 Per-Erik Johansson, CBRNE: Umeå stärker Europas krisberedskap

14.3 Suna Bensch, robotik: Sociala robotar på frammarsch

21.3 Magnus Blomgren, statsvetenskap: Europaparlamentsval i en tid av söndring

Till vetenskapsluncherna på Umeå universitets webb