Publicerad: 2023-03-28

Föreläser om folkrätt för seniorer

NYHET Fanny Holm är universitetslektor vid Juridiska institutionen och forskar och undervisar inom framför allt folkrätt, internationell straffrätt och brottsoffers rättigheter. Nyligen blev Fanny inbjuden att föreläsa på Senioruniversitetet i Umeå samt i Sollefteå där hon mötte en något äldre målgrupp än hon vanligtvis gör. –Det känns fint att få vara med i detta sammanhang och inspirerande att möta personer som fortsätter törsta efter ny kunskap även långt efter pensionsåldern, säger Fanny Holm.

Text: Linnéa Höök

Fanny Holm undervisar i folkrätt och straffrätt på juristprogrammet samt forskar inom internationell straffrätt och brottsoffers rättigheter. Hon har flertalet pågående forskningsprojekt som handlar om aktuella frågor från vår samtid, bland annat brott mot förtroendevalda samt en analys av den omtalade Lundin-rättegången i syfte att utreda företagsledares ansvar för krigsförbrytelser.

Nyligen blev Fanny inbjuden till Senioruniversitetet i Sollefteå respektive Umeå för att föreläsa kring sitt forskningsområde. Båda dessa senioruniversitet har föreläsningsserier för sina medlemmar, där de bjuder in akademiker att föreläsa om sina expertområden. Fanny upplever att det är det senaste årets händelser i Ukraina som ligger bakom intresset. Föreläsningarna hade titlarna ”Krigsförbrytelser och gottgörelser” och ”Folkrätten och ansvaret för brott”.

De välordnade föreläsningarna blev välbesökta och uppskattade av deltagarna som, av förklarliga skäl hade en något högre medelålder än de Fanny föreläser för i normala fall. "Angeläget ärende, angelägen kunskap" sammanfattade ordförande Christer Persson under avtackningen i Sollefteå.

–Det känns fint att få vara med i detta sammanhang och inspirerande att möta personer som fortsätter törsta efter ny kunskap även långt efter pensionsåldern. Publiken var väldigt frågvis både i Sollefteå och Umeå, vilket inte alltid är fallet med mina ”vanliga” studenter, säger Fanny Holm.

Fanny Holm
Universitetslektor