Publicerad: 2022-12-21

Filosofen Kalle Grill: "Egentligen är det nog bra att vara lekfull i alla yrken"

NYHET Lekens betydelse för lärandet brukar ofta framhållas när det gäller barn och kanske även till viss del när det gäller vuxna. Men att leka för lekandets skull, bara för att det är kul är nog så viktigt. Det menar Kalle Grill som är docent och universitetslektor i filosofi vid Umeå universitet.

Text: Josefin Laestadius

På julaftonsmorgonen medverkar filosofen Kalle Grill i Sveriges Radio P1. Temat är ”hur gör du julen kul” – om lekfullhet och hur vi bejakar barnasinnet. Vi passade på att ställa några nyfikna frågor till honom.

Vad handlar din forskning om, finns det någon koppling till lekfullhet?

– Min forskning har ingen direkt koppling till lekfullhet. Jag har skrivit om barns intressen och rättigheter, och för länge sedan om onlinespel, men inte om lekfullhet. Men som filosof tycker jag om att undersöka vardagliga och viktiga begrepp som lekfullhet. Jag har gjort ett 20-tal radioprogram i P1:s ”Tankar för dagen”, där de flesta kretsar kring något sådant begrepp.

– Jag har under hösten gett en ny kurs i Filosofisk samtalskonst – att samtala utifrån inställningen att man gemensamt undersöker en fråga med filosofiska verktyg. I det sammanhanget talar jag gärna om samtalsdygder – inställningar och beteenden som är gynnsamma för den typen av samtal. Då är lekfullhet en dygd som jag lyfter fram.

Varför är lekfullhet viktigt ur ditt perspektiv som filosof?

– Jag tänker att lekfullhet handlar om att välja att ge sig hän i aktiviteter som om de vore lekar, även när de inte är det. Man tillåter sig att vara spontan, att prova saker, utan att bry sig så mycket om hur det ser ut och utan att på förhand veta vad det kan leda till. Leka gör man för lekandets skull, bara för att det är kul att göra. Det tror jag är en väldigt bra inställning att ha som forskare emellanåt, om man kan. Särskilt kanske när man konstruerar teorier och argument, vilket vi filosofer ofta gör.

– Egentligen är det nog bra att vara lekfull i alla yrken, men det varierar hur mycket man kan ge uttryck för det. Det passar sig inte att vara lekfull i alla sammanhang. Kanske passar det inte heller alla människor att vara lekfulla, jag vet inte. Men jag tror att de flesta av oss skulle må bättre och sprida mer glädje om vi var mer lekfulla.

Kan vi lära oss att vara mer lekfulla?

– Ja, det är jag övertygad om. Dels kan vi öva på att leka genom att leka, helt enkelt. Dels kan vi öva oss på att mota bort de inställningar som försvårar lek – som att vara stressad, att vara orolig för hur man ter sig inför andra, att vara alltför upptagen med strävanden efter långsiktiga mål.

På vilket sätt kan vi få in leken mer i vardagen?

– Det är ofta lättare och roligare att leka tillsammans. Så ett bra sätt är att komma överens om att göra något som en lek. Det vill säga att göra något på ett spontant, kreativt och prestigelöst sätt där man låter sig ledas av vad som känns roligt i stunden. Nu vill kanske inte vuxna säga att de leker. Men då kan de säga något annat! De kan till exempel säga att de ”bara provar” något, och de kan försäkra varandra om att det inte spelar någon roll hur det går. Då blir det lite som en lek.

Vad är det som är bra med att vara lekfull?

– Lek och lekfullhet främjar goda karaktärsdrag som närvaro, spontanitet, prestigelöshet och kreativitet. Det man gör i en lek, behöver man inte ta ansvar för utanför leken. Inom vissa gränser förstås.

– Man kan säga saker och göra saker som inte sen måste passas in i ens sociala identitet. Det var ju bara en lek. Det gör att man kan tänka och agera friare, att man blir fri att testa saker man annars inte skulle ha gjort. Det man testar att göra i en lek kan man sedan ta med sig till livet utanför leken om man vill, och göra det mer där. På det viset kan leken berika livet.

– Sen är det också roligt. Det måste nästan vara roligt, för annars leker man intet, annars låtsas man bara leka. Detta gör för övrigt att det är svårt att få andra att leka. Man kan bjuda in, men man kan inte tvinga. Man kan bara tvinga dem att låtsas leka. Därför kan vissa sociala aktiviteter upplevas som påtvingade och konstiga när de har formen av en lek men man inte har valt fritt att delta.

Är det något speciellt du kommer att ta upp i radioprogrammet som du tycker är viktigt nu i jultider?

– Jag hoppas att vi kommer att prata om hur julfirandet kan göras mer lekfullt genom att man ser det mer som en lek. Det går att prova sig fram när det gäller julmat och andra jultraditioner och att komma överens om att det inte spelar så stor roll hur det blir, bara vi har roligt medan vi gör det. Julen erbjuder en fantastisk ram med sina udda och kraftfulla symboler – granar och tomtar och pepparkakor – och det är upp till oss hur vi använder dem.

På julafton kan du lyssna på Kalle Grill klockan 8.05 i Sveriges Radio P1. Då medverkar han i programmet ”Släpp loss barnasinnet! Julaftonsmorgon i P1”, med programledaren Erica Dahlgren. Programmet sänds från radiohuset i Umeå.

Kalle Grill