Publicerad: 2020-02-04

Fira samernas nationaldag och Várdduo 20 år

NYHET Årets samiska nationaldagsfirande vid Umeå universitet blir ett dubbelt firande. Dels firas traditionsenligt samefolkens dag. Dels firas att Várdduo – Centrum för samisk forskning, fyller 20 år.

Text: Per Melander

På videon ovan framför Krister Stoor jojken Ubmejen universitiähta vuöllie

Firandet sker utomhus mellan Humanisthuset och Universitetsbiblioteket. Där tänder vi en eld tillsammans, jojkar, delar våra tankar kring dagen, minnen från de 20 år som gått, förhoppningar inför framtiden och sjunger "Sámi soga lávlla". Vi bjuder även på renköttsoppa så långt buljongkoket räcker.

Varje år, den 6 februari, firas den samiska nationaldagen bland samer i Sverige, Norge, Finland och Ryssland. Umeå universitet är ett arktiskt universitet på traditionell samisk mark.

Innan universitetet byggdes var universitetsängarna vinterbete för Rans sameby. Alla som vill, både studenter och anställda, är välkomna att delta i vårt firande.

Sångblad på olika språk kommer att finnas.

Buörrie båhtieme! Välkommen!

Arrangör: