Publicerad: 2022-05-11

Företagsforskarskolan deltar på samverkanskonferens

NYHET Tisdag den 17 maj går konferensen ”Samverka. Meriterna, medlen och målen” av stapeln vid Umeå universitet. Projekt från Företagsforskarskolan, om människohandel respektive effektivare solenergilösningar, deltar i två av dagens sessioner där samverkansaspekten uppmärksammas.

Text: Ingrid Söderbergh

Under en heldag belyses samverkan vid Umeå universitet från många infallsvinklar och med flera inbjudna föreläsare. Konferensen behandlar såväl möjligheterna som utmaningarna med att som forskare meritera dig, hitta finansiering och skapa ny kunskap genom samverkan.

Två pass under eftermiddagen handlar om Företagsforskarskolan vilken betonar vikten av samverkan mellan akademi och företag eller organisation genom gemensamma doktorandprojekt.

Representanter från Företagsforskarskolan kommer också finnas i Rotundan under dagen för att informera om sin verksamhet och svara på frågor.

Om passen:

13:00. Forskning och erfarenheter av samverkan: Människohandel

Andreas Henriksson är doktorand i statsvetenskap, knuten till Företagsforskarskolan. Hans doktorandprojekt rör trosbaserade organisationers arbete mot människohandel. Genom fältstudier i Asien undersöker han bland annat olika maktperspektiv, vad som påverkar de religiösa aktörernas arbete och hur arbetet tas emot och förstås av befolkningen. Hör honom presentera sin forskning och reflektera över lärdomar av samverkan ihop med Marianne Stattin Lundin, programkoordinator på Erikshjälpen, en av projektets samarbetsparter och delfinansiärer.

13:40. Ta del av två Umeåprofessorers forskning och externa samarbeten, följt av samtal mellan dekaner om villkor och mål för samverkan

Thomas Wågberg, professor och prefekt vid Institutionen för fysik, leder en forskargrupp med siktet inställt på förnybar energi. Tillsammans med Absolicon Solar Collector arbetar de för att utveckla effektivare solenergilösningar för en global marknad. Via Företagsforskarskolan har parterna också knutit till sig en industridoktorand. Jonatan Mossegård, senior ingenjör på Absolicon, medverkar via länk.

Läs mer om konferensen ”Samverka. Meriterna, medlen och målen”