Publicerad: 2023-10-17

Gav en föreläsning om den inledande fasen av virusinfektion i celler

NYHET Professor Frank van Kuppeveld från Utrecht University besökte UCMR-gemenskapen förra veckan för att hålla ett Distinguished Guests-seminarium med UCMR PI Lars-Anders Carlson som värd.

Även om picornavirus har studerats omfattande, är lite känt om de processer som sker under de första timmarna av infektion på grund av bristen på analysverktyg. Professor Frank von Kuppeveld och medlemmarna i hans labb har utvecklat en enkelmolekylär avbildningsanalys – visualisering av virusinfektion i realtid – för att studera translation och replikering av individuella picornavirus i levande celler. Dessa experiment och resultatet var vad han berättade om i en intressant föreläsning som lockade ett 50-tal life science-forskare.

Tre frågor till Frank om hans besök!

Hur var din vistelse och vad var höjdpunkten?

– Jag hade fantastiska dagar i Umeå! Det var trevligt att prata och diskutera med seniora forskare, och även lunchen med de unga doktoranderna och postdoktorerna var en höjdpunkt. De imponerade väldigt mycket på mig genom sin höga kunskapsnivå och motivation!

Vad är ditt intryck av life science-forskningsmiljön vid Umeå universitet?

– Jag blev mycket imponerad av campusets storlek, de många studenterna, den internationella karaktären och atmosfären och de många forskningsområden som finns vid Umeå universitet. Staden i sig verkar ha en avslappnad atmosfär.

Breddade du ditt nätverk?

– Jag har både knutit nya kontakter samt återupplivat och intensifierat gamla, vilket alla kommer att bidra till framtida forskningssamarbeten, då det finns en hög grad av synergi och komplettering mellan mina forskningsområden och kompetenserna vid Umeå universitet.