Publicerad: 2023-04-27

Hållbarhetspris till masteruppsats från Högskolan i Halmstad

NYHET Simon Sandahl tilldelas årets hållbarhetspris för sin masteruppsats “Electrification choices of heavy road transporters - An exploratory study of the connections between the technology choices and the transporters' business models”. Priset innefattar ett stipendium om 25,000 SEK och delas ut av Forskningsinstitutet för Organisation och Företag i Hållbar Omställning (ROBUST) vid Handelshögskolan och Umeå Energi.

I sin uppsats identifierar Simon Sandahl kopplingarna mellan valet av teknologi och transportörernas affärsmodeller i samband med elektrifiering av lokala och regionala lastbilstransporter i Sverige. Studien ger unika och viktiga insikter i energiomställningen inom transportindustrin som påverkar många samhällssektorer och vardagen för miljontals konsumenter. Simon hoppas att hans arbete kan ge samhället en ökad förståelse för vilka utmaningar elektrifieringen för med sig för transportörerna och deras ekosystem.

– Innebörden av utmärkelsen är oerhört viktigt för framtiden och dess utveckling, därför känns det väldigt hedrande att få ta emot priset. Det känns som ett bra bevis på att ens uppsats har levererat något användbart, något som andra också uppmärksammar som något viktigt och kanske till och med inspirerar framtida studenter att skriva om något liknande säger Simon.

Medan elbilar får bred uppmärksamhet idag har vi mycket mindre kunskap om elektriska lastbilar som kan användas inom regionala-, bygg-, och återvinningstransporter. Simons intresse för ämnet väcktes under hans studier där han fick möjligheten att arbeta med case om hållbara affärsmodeller och affärsmodellsinnovation i samarbete med industrin.

Simon kommenterar:

– Det är tack vare våra fantastiska professorer och adjunkter på Högskolan i Halmstad som har väckt intresset om hållbarutveckling och innovationsledning. Vi som studenter har blivit inkluderade i skarpa forskningprojekt och fått bidra med våra insikter, vilket har känts stort och inspirerande. De här case:n visade hur det både kan vara busligt enkelt att bidra med som företag men samtidigt kan det väldigt snabbt bli oerhört komplext och kräva stora förändringar.

Efter examen har Simon fått förmånen att jobba som Design Engineer hos Saab Kockums.

– Vi gör ett oerhört viktigt jobb för landets säkerhet, speciellt i dessa tider. Dessutom strävar även Saab Kockums med att bli mer hållbara, på flera olika plan, vilket kan vara en utmaning inom försvarsindustrin men det ska bli spännande att få vara med på den resan avslutar Simon.

Titel: Electrification choices of heavy road transporters - An exploratory study of the connections between the technology choices and the transporters' business models

Uppsatsen i DiVA

Halmstad University

Handledare: Thomas Magnusson

Hedersomnämnande

Hedersomnämnande går till Nicole Fleming, Stockhols universitet, för uppsatsen “The Future We Want To Want - Temporal Equity Within Sustainable Development Discourse”. Juryn berömmer uppsatsens uppfriskande och kritiska perspektiv på hållbar utveckling.

Sanja Janevska och Stephanie Bedin, Linnéuniversitetet, får också hedersomnämnande för  hög kvalité  på uppsatsen “Exploration of the current state of the entrepreneurial ecosystem that supports the transition to a circular economy in Sweden”.

Viktigt samarbete

Finansieringen av priset, som ges som ett stipendium om 25 000 kronor, har gjorts möjligt genom samarbetet med Umeå Energi.

– Umeå Energi vill vara en positiv kraft i Umeåregionens hållbara utveckling. Genom stipendiet vill vi uppmuntra studenter inom företagsekonomi att också fördjupa sig i hållbarhet.

Tack till juryn

ROBUST uttrycker sin tacksamhet till årets uppsatsjury som bestod av Professor Thomas Lennerfors (Uppsala universitet), Susanne Sweet (Handelshögskolan i Stockholm), and Zeinab Rezvani (Handelshögskolan vid Örebro Universitet).

Läs mer om uppsatspriset och bedömningskriterier bakom juryns beslut på vår hemsida.