Publicerad: 2021-01-15

Hedersdoktorn Carina Bergfeldt på bästa sändningstid

NYHET Den 15 januari är det premiär för talkshowen ”Carina Bergfeldt” i SVT. 2018 utnämndes Carina Bergfeldt till hedersdoktor vid Umeå universitet med motiveringen att hon ”bidrar på ett utomordentligt sätt till spridande av kunskap om vår samtid och utgör en motvikt till det nutida fenomenet falska nyheter”.

Text: Johanna Fredriksson

Journalisten Carina Bergfeldt arbetade på lokalmedia och Aftonbladet innan hon började som SVT:s utrikeskorrespondent i Washington D.C.
Hon har nominerats till och tilldelats flera priser för sin journalistiska gärning. 2012 fick hon Stora journalistpriset och 2018 tilldelades hon ”Outstanding Achievement Award” av American Swedish Historical Museum, för att nämna ett par.

Hon var sommarvärd i Sveriges radio 2019.

Hedersdoktor vid Umeå universitet

2018 blev hon utnämnd till filosofie hedersdoktor vid den samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet.

Motiveringen löd: ”Hennes rapporteringar, präglade av hög aktualitet och professionalitet, bidrar på ett utomordentligt sätt till spridande av kunskap om vår samtid och utgör en motvikt till det nutida fenomenet falska nyheter”.

Umeå universitet möter Carina Bergfeldt

Då Carina Bergfeldt besökte Umeå universitet för att promoveras till hedersoktor i filosofi vid samhällsvetenskapliga fakulteten vid Umeå universitet 2018 deltog hon i arrangemanget "Umeå universitet möter".
Andra deltagare i panelen var Artem Shiryaev vid Utrikespolitiska föreningen, Magnus Blomgren, universitetslektor i statsvetenskap och Max Emanuelsson student i medie- och kommunikationsvetenskap. Moderator var Karina Folkesson.
Se samtalet, som även då var präglat av Donald Trump, fake news, medier, sociala medier och skillnader mellan Sverige och USA.

De senaste fyra åren har hon synts återkommande i SVT då hon rapporterat från ett minst sagt händelsrikt USA med Donald Trump som president. Inte minst under den senaste tiden med anledning av det uppmärksammade amerikanska presidentvalet.

Efter valet i november flyttade hon hem till Sverige igen och från och med den 15 januari syns hon åter i tv-rutan, men då med en helt egen talkshow som bär hennes namn – ”Carina Bergfeldt”.
Talkshowen är SVT:s satsning som ska ersätta talkshowen ”Skavlan”, då programledaren Fredrik Skavlan ska vara föräldraledig.

Bästa sändningstid

”Carina Bergfeldt” kommer att sändas på ”bästa sändningstid”, klockan 21.00 på fredagar under tio program. Upplägget är – liksom ”Skavlan” – intervjuer med olika sorters gäster och musikframträdande.

Under premiärprogrammet gör makarna Stefan och Ulla Löfven sitt första gemensamma tv-framträdande.

Läs mer om programmet.