Publicerad: 2023-11-20 Uppdaterad: 2024-04-17, 11:24

Hur kan digitalisering skapa hållbara mervärden

NYHET Hur kan offentliga organisationer bygga upp förmågor för kontinuerlig och ändamålsenlig digital innovation som bemöter aktuella utmaningar som minskande resurser, ökade behov och hållbar utveckling? Det är utgångspunkten i det arbete Hannes Sjöström, doktorand på Institutionen för informatik och Företagsforskarskolan vid Umeå universitet, precis inlett.

I samarbete med Umeå kommun kommer Hannes Sjöström under fyra år att undersöka och utvärdera möjligheter och risker med digital innovation och transformation inom kommunal verksamhet.

– Jag ser verkligen framemot att, tillsammans med Umeå kommun, kunna bedriva min forskning i en skarp miljö. Det känns inspirerande att få lära känna både verksamheten och människorna som jobbar med dessa frågor på Umeå kommun bättre samt att få möjlighet att bidra till forskning med hög relevans för såväl forskningsfältet som för Sveriges kommuner, säger Hannes Sjöström.

Projektet, som är ett samarbete mellan Umeå kommun och Institutionen för Informatik samt Företagsforskarskolan vid Umeå universitet, syftar till att ta fram ny kunskap om hur digitalisering och digital innovation kan användas av organisationer i offentlig sektor för att främja en hållbar utveckling.

– Vi är mycket glada att som första verksamhet någonsin i Umeå kommun samarbeta och medfinansiera en doktorand. Det är en förmån att kunna bidra till och ta del av den forskning som Hannes kommer bedriva hos oss, säger Mattias Wallmark, tf enhetschef Digitalisering och verksamhetsutveckling.

Daniel Skog
Biträdande universitetslektor