Publicerad: 2024-01-26

Inspirerande bredd på Huminfras första konferens

NYHET Presentationer och demos om allt från citeringsteknik och transkriptionsverktyg till digitala hällristningsarkiv och teckenspråkstalande avatarer – Huminfras första konferens, HiC 2024, bjöd på ett välfyllt smörgåsbord med smakprov från infrastrukturens breda verksamhet.

Text: Anna Blåder

– Intresset för konferensen var betydligt större än vad vi först hade trott vilket bekräftar att det stöd som Huminfra kan erbjuda inom digital och experimentell humaniora är efterfrågat. Det hölls många intressanta föredrag och demonstrationer från flera av Huminfras noder som vi kommer att jobba vidare med för en planerad Huminfra-handbok, säger professor Coppelié Cocq, biträdande föreståndare för Huminfra och biträdande föreståndare för Humlab.

HiC 2024 ägde rum den 10–11 januari 2024 vid Göteborgs universitet, där två av Huminfras 12 noder finns: Språkbanken Text och Göteborgs forskningsinfrastruktur för digital humaniora (GRIDH). Konferensordförande Elena Volodina, forskare och docent vid Språkbanken Text, berättar att konferensen var tänkt som en typ av öppen undersökning av vad Huminfras noder kan erbjuda digital och experimentell humaniora, som ett sätt att identifiera potentiella bidrag till en planerad Huminfra-handbok

– Vi tänker oss den kommande handboken som en slags lärobok för användare av Huminfra, där befintliga verktyg och infrastrukturella resurser kommer att presenteras med steg-för-steg-instruktioner, säger Elena Volodina.

Förbereder ansökan för medlemskap i DARIAH-EU

En del av programmet ägnades åt det europeiska konsortiet för kulturarvsdata, DARIAH-EU (The Digital Research Infrastructure for the Arts and Humanities), till vilket Huminfra förbereder en ansökan om nationellt medlemskap. DARIAH-EU:s ordförande Toma Tasovac gav en plenarföreläsning kring utmaningar för infrastrukturer inom humaniora, vilken följdes av en paneldiskussion. Även Vetenskapsrådet fanns med under dagen.

– Det var mycket värdefullt att möta DARIAH-EU på plats tillsammans med Vetenskapsrådet. DARIAH fick en tydligare bild av Huminfras bredd som ju omfattar såväl kulturarvsdata och digital humaniora som språkteknologi, beteendedata och experimentella metoder. Vi kunde i vår tur ställa frågor om medlemskap direkt till DARIAH. Och Vetenskapsrådets närvaro innebar att vi löste många frågeknutar genast, säger Huminfras föreståndare Marianne Gullberg, professor i psykolingvistik vid Lunds universitet.

När konferensen nu är över tar arbetet med handboken vid och under de närmaste månaderna kommer alla som deltagit med bidrag under HiC 2024 att uppmanas att skicka in kapitel.

Coppelie Cocq