Publicerad: 2021-02-02

Inställt firande av samernas nationaldag på campus

NYHET Sedan 2016 uppmärksammas samernas nationaldag den 6 februari på Umeå universitets campus. I år är det offentliga firandet inställt på grund av pandemin, men Krister Stoor, föreståndare vid Várdduo – Centrum för samisk forskning, vill ändå uppmärksamma dagens betydelse.

Text: Karin Johansson

Dat läh mijen situd – Det är vår vilja

Sedan början av 2010-talet har den samiska flaggan hissats på universitetscampus på den samiska nationaldagen. Under jubileumsåren 2017 och 2018 ordnades konserter.

Därefter har Várdduo ordnat en enklare ceremoni med samling utomhus mellan Humanisthuset och Samhällsvetarhuset, med eld och jojk och tal nedanför den Samiska årstidsvepan med bilden av den samiska pionjären Elsa Laula Renberg.

Datumet 6 februari valdes till samernas nationaldag för att hedra minnet av det första samiska landsmötet som hölls i Trondheim den 6 februari 1917.
Krister Stoor, föreståndare för Várdduo – Centrum för samisk forskning, berättar:

­– Runt sekelskiftet 1900 engagerade sig två kvinnor för den samiska saken, Elsa Laula och Karin Stenberg. Elsa Laula som har sina rötter i Vilhelmina trakten skapade den första samiska organisationen 1904 Lapparnes Centralförbund.

– Förbundet fungerade drygt ett år bara, men ett frö var född för en tanke att organisera sig. Elsa Laula hade mycket motstånd, särskilt från Västerbottenstidningarna och allt såg ut att ebba ut med organisationstanken. Laula gifte sig och flyttade till Norge, där bildade hon 1910 Brurskankens samiska kvinnoförening.

Dat läh mijen situd – Det är vår vilja

Tiderna var dock sådana att organiseringsfrågan blev allt ivrigare och 1917 den 6 februari samlade man omkring 300 samer i Trondheim för ett gemensamt möte. På svensk sida om gränsen tog man frågan vidare och med Torkel Tomasson och Gustav Parks initiativ ordnade man ett nytt möte exakt ett år senare i Östersund. Resultaten av dessa två stormöten blev en medvetenhet bland den samiska befolkningen.

Karin Stenberg som varit med på resan sedan 1905 blev skogssamernas talesman och publicerade 1920 boken Dat läh mijen situd (Det är vår vilja) som beskrev samernas situation i Sverige. Várdduos skogssamiska plattform publicerade 2020 ett nytryck av Stenbergs bok med supplementerade kapitel.

Det första firandet av nationaldagen hölls i Jokkmokk 1993, då i samband med FN:s internationella urfolksår. Jag ber Krister Stoor beskriva vad nationaldagen betyder för honom.

­– Genom att fira vår nationaldag blir vi en del av vår historia som bekräftar vår existens i dag och skapar livskraft för framtiden. Vi finns, vi minns! Elsa, Karin, Torkel, Gustav som kämpade för oss, finns med oss idag, varje dag.