Publicerad: 2021-10-04

Internationellt kända AI-experten Joanna Bryson till Umeå

NYHET Joanna Bryson, professor i etik och teknik vid The Hertie School i Berlin, medverkar som föreläsare på #frAIday, en seminarieserie om AI, arrangerad av Umeå universitet, som har fått stort internationellt intresse.

Text: Victoria Skeidsvoll

Med examen i både samhällsvetenskap och datavetenskap är Joanna Bryson en forskare välkänd för sin breda expertis kring artificiell intelligens, dess natur och konsekvenser. Idag ger hon råd till regeringar, företag och andra byråer, särskilt i frågor som rör AI och reglering.
Nu medverkar hon som talare på #frAIday, en seminarieserie arrangerad av Umeå universitet som väckt stort intresse, inte bara från AI-forskare, utan också deltagare från andra akademiska discipliner, företag och branscher.

Kallt krig inom AI?

Den 8 oktober kommer hon att prata om den påstådda pågående konkurrensen mellan USA och Kina. Finns det ett pågående kallt AI krig?

– Vi hör ibland att Europa ligger allt mer efter USA och China när det gäller AI-utvecklingen men är det verkligen sant? Jag har själv indikerat att jag inte riktigt ser fördelen med ett krig eller tävling för att beskriva AI:s internationella utveckling, men ser verkligen fram emot att få höra Joanna Brysons analys, säger Virginia Dignum, AI-professor vid Umeå universitet och vetenskaplig chef för WASP-HS, The Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program-Humanities and society. Seminariet kan vara intressant för alla som är intresserade av AI, reglering och riktlinjer.

Olika effekter av AI

Joanna Brysons ämne relaterar till AI, etik och kollaborativ kognition vilket är helt i linje med de frågor som diskuteras på #frAIday, som äger rum under lunchtid, varje fredag. Några exempel på tidigare talare är Frank van Harmelen, professor i kunskapsrepresentation och resonemang vid avdelningen för datavetenskap vid VU University i Amsterdam, och Salla Franzén, tidigare Chief Data Scientist på SEB, nu Data and Analytics Area Manager på IKEA. Hennes tal om hur man implementerar AI i ett företag blev mycket uppskattat.

Den 22 oktober medverkar också Linda Leopold, Head of Responsible AI & Data at H&M för att tala om hur man skapar en kultur av ansvarsfull AI i ett av de största företagen i världen.

– Seminarieserien ger upphov till diskussioner och unika möjligheter att få ett tvärvetenskapligt perspektiv på utvecklingen, utmaningarna och möjligheterna inom AI, säger Virginia Dignum.

Alla som är intresserade av AI är välkomna att registrera sig och delta på #frAIday utan kostnad.