Publicerad: 2023-03-23 Uppdaterad: 2023-04-18, 14:16

Årets pristagare: "Det bästa med läraryrket är nog våra nyfikna, utmanande och engagerade studenter"

NYHET Jan Leidö, lektor vid Juridiska institutionen tilldelas Umeå studentkårs pedagogiska pris 2023. Det ärofyllda priset motiveras med att han visat ett outtröttligt engagemang för varje students utveckling och för sin passion för ämnet. –För en utomstående kan juridiken upplevas torr och tråkig men juridiken är som universitetets mikrokosmos där väldigt många ämnesområden och olika fakulteter möts, säger Jan Leidö.

Text: Linnéa Höök

Umeå studentkårs pedagogiska pris delas årligen ut till den lärare som genom sin pedagogiska kompetens utmärkt sig hos sina studenter. Studenterna nominerar själva kandidater till priset som etablerats i syfte att uppmuntra pedagogiskt skickliga lärare.​​​​​ Detta år tilldelas priset till Jan Leidö vid Juridiska institutionen som får ta emot priset vid vårpromotionen i maj. Studentkårens nominering berättar om att studenterna uppskattar Jans outtröttliga engagemang och hans passion för sitt ämne.

–För en utomstående kan juridiken upplevas torr och tråkig men juridiken är som universitetets mikrokosmos där väldigt många ämnesområden och olika fakulteter möts. Jag uppskattar juridiken för att den är så sammansatt och min glädje och förundran över detta har jag svårt att dölja, särskilt när jag får undervisa universitetets troligtvis mest engagerade studenter - juriststudenterna, säger Jan Leidö.

"Det kommer vara en inspiration för att utvecklas vidare och bli bättre som lärare"

Jan har arbetat på Juridiska institutionen sedan 2009 och undervisar främst på juristprogrammets första, andra och sjätte termin samt är kursansvarig för två fördjupningskurser. Detta pris är inte den första utmärkelse han får ta emot, han har tidigare fått juriststudenternas egna pedagogiska pris vid två tillfällen. Detta uppskattas mycket och inspirerar Jan i sin yrkesroll:

–Det är mycket hedrande och glädjande att få en sådan fin märkelse. Att nomineringen kommer från studenter och att priset kommer från studentkåren betyder extra mycket. Det kommer vara en inspiration för att utvecklas vidare och att bli bättre som lärare, säger Jan.

Det bästa med läraryrket

Jan inspireras i sin undervisning utav många saker, alltifrån goda förebilder i form av kollegor och tidigare lärare, inspiration från andra ämnen, händelser i omvärlden, och särskilt spännande frågor från studenter och diskussioner med och mellan studenter.

Det bästa med läraryrket är enligt honom ganska svårt att peka ut då det finns många positiva sidor med yrket. Men om han ska välja något så är det variationen där förmiddagen kan ägnas åt att diskutera förlikningar och psykologin i att enas med en motpart och eftermiddagen åt förromersk rätt eller medeltidens rättsutveckling som gör att lärarrollen aldrig blir enahanda.

–Men det bästa är nog våra nyfikna, utmanande och engagerade studenter, avslutar Jan Leidö.

Jan Leidö

Umeå studentkårs motivering

"Jan Leidö får priset för sitt outtröttliga engagemang för undervisning inom området juridik. Han har en passion för ämnet som speglas i hans undervisning. Han engagerar sig i varje students utveckling och finns alltid tillgänglig för hjälp och stöd med studenternas frågor"