Publicerad: 2021-04-28

Journaliststudenter nominerade till prestigefyllt pris

NYHET För andra året i rad blir två Umeåstudenter nominerade till journalistpriset Guldspaden i kategorin Studentspaden. Under vintern 2020 genomförde journaliststudenterna Sandra Gabrielsson och Clara Tjärnberg en granskning av vilka skillnader det fanns bland förmånerna hos Umeå kommuns anställda. Resultatet visade att vissa får julbord på restaurang, andra får inte ens kaffe.

Text: Maja Wik

Granskningen var i sex stycken delar och publicerades i tidningen Västerbottens-Kuriren. Sandra Gabrielsson och Clara Tjärnberg skickade in artiklarna som ett tävlingsbidrag till Föreningen grävande journalister mest som en rolig grej. Måndagen den 26 april kom beskedet att deras arbete nominerats till Studentspaden.

– Beskedet kom verkligen som en chock. Vi trodde aldrig att vi skulle bli nominerade. Men att ha nomineringen i ryggen känns jättekul, säger Sandra Gabrielsson som förklarar att arbetet verkligen givit henne mersmak för att jobba med grävande journalistik i framtiden.

Det är ju ett ultimat bevis på att man faktiskt gjort något bra.

Guldspaden klassas som Sveriges mest prestigefyllda pris för grävande journalistik. Priset delas ut en gång per år i åtta kategorier. En fristående jury bedömer de bidrag som skickas in.

– Det känns jätteroligt och lite overkligt, det är ju ett ultimat bevis på att man faktiskt gjort något bra, säger Clara Tjärnberg.

Gediget grävjobb

Studenternas handledare i arbetet, Arne Müller, berättar att Sandra och Clara verkligen gjort ett gediget grävjobb. Han förklarar att grävjobbet visade stora skillnader i förmånerna för kommunens anställda.

– Att reda ut detta och ställa rätt frågor till de ansvariga var verkligen ingen lätt uppgift. I spåren av grävet har kommunen också ändrat reglerna så att alla kommunanställda nu får gratis kaffe, säger Arne Müller.

Det är många av grävprojekten de senaste åren som har varit mycket välgjorda och metodmässigt avancerade.

Han tycker att det är jätteroligt att studenter från journalistutbildningen i Umeå är nominerade till en Guldspade i studentklassen. Det är även det andra året som Umeåstudenter nominerats till priset. År 2020 tog studenterna Stina Bergström och Jenny Kejerhag dessutom hem statyetten.

Arne Müller menar att fjolårets och årets nomineringar bara är toppen på isberget.

– Det är många av grävprojekten de senaste åren som har varit mycket välgjorda och metodmässigt avancerade, säger han.

Rekommenderas att plugga

Momentet granskade arbete är en del i journalistubiltningen vid Umeå universitet. Både Sandra och Clara tycker att det har varit ett roligt och intressant moment. De förklarar att hela journalistutbildningen varit väldigt lärorik och att de under tidens gång haft fantastiska lärare och handledare som bidragit till varför utbildningen varit så grundlig och ordentlig.

– Vi kan varmt rekommendera journalistprogrammet på Umeå universitet, vi känner oss helt redo för att möta arbetslivet som journalister, säger Sandra Gabrielsson och Clara Tjärnberg.

Vinnarna av Guldspaden presenteras på Grävseminariet i Borås den 10–11 september.