Publicerad: 2023-01-20

Kerstin Lundborgs utdrag ur norrlandslitteratur nu digitaliserat

NYHET Kerstin Lundborg som var bibliotekarie vid Umeå universitetsbibliotek ägnade sig efter sin pensionering åt att hämta ut uppgifter ur norrlandslitteratur. Nu är materialet digitaliserat och tillgängligt för alla.

Text: Susanne Sjöberg

De utdrag som Kerstin Lundborg valde ut ordnade hon sedan tematiskt och topografiskt efter de norrländska landskapen. De ämnesområden som finns representerade är anekdoter, folkvisor, gåtor, historier, märken, ordstäv, ramsor och rim, liksom sägner, dikter, noveller, personverser, romaner, dramatik och barnberättelser.

Den litteratur som det hämtats ut ifrån spänner över tidsperioden 1840-tal till 1980-tal och den digitaliserade delen utgörs av knappt 60 000 katalogkort.

Tack vare att katalogen nu finns i digital form går det att bläddra bland och fritextsöka i katalogkorten på ett smidigt sätt.

Samlingen donerades till Umeå universitetsbibliotek 1999 och utgör handskrift 53, Kerstin Lundborgs bibliografiska utdrag rörande norrlandslitteratur.

Arkiv handskrift 53